Lilla Otto

Alla inlägg under april 2013

Av Beatrice - 28 april 2013 13:23

Började dagen med att ge grabbrn köttfärs och litet tuggben. Då får jag ofta 10 minuter extra i sängen sen. Sen åt jag frukost och öppnade uteolatsdörren, vilken frihet det är! Sen drog Otto och jag till lekplatsen som vi tokgillar, tyvärr har alla barn vaknat upp ur vintervilan så de blev ingen parkour där. Men vi körde rallylydnad brevid så grabben fick dom som störning, kluuuurigt tyckte han! Jag hade inget vidare godis heller... men vi klarade det! :)

Tvättade just fönstrena, jag har dragit ut på det sen jag flyttade hit, typ en månad nu då. Helt sjukt att man bävar så för de, klart på under en halvtimma men man tycker ändå det är omständigt. Jag är väldigt petig när de gäller fönstrena, upptäcker jag en rand från en vattendroppe nör jag är klar så blir jag tokig! Nu är de i alla fall fina och våren kan titta in hos mig (grannarna med)!

Jag har en tendens till att inte kunna sluta städa när jag börjat också, blev en skrubb av toaletten och handfatet och så diskade jag upp mitt minidiskberg. Så nu är de fint här, skulle behöva dammsuga igen men tar nog det en mulen dag. Grabben och jag springer in och ut nu när solen skiner!

Tänker snart äta glass i solen, men först vilar grabben och jag i sängen en stund. På tal om det så behöver jag byta sängkläder, ni som har hanhundar fattar varför... dessutom så hårar grabben lite nu.

Av Beatrice - 28 april 2013 12:16

Ja nu har den en plats i mitt hem. Slipade den och målade den vit!

Vad tycker ni? Jag måste få över mina blommor hit så kanske de blir en växt på istället :)

Av Beatrice - 27 april 2013 22:05

Har fått upp provisoriska gardiner och fått in en hallmatta. Tagit en tre timmar lång promenad med grabben, Karin och Arvid! Dog av garv när Karin släpper lös Arvid och han laddar och kastar sig ut i svartån! Karin ropar "nej faaan", åh jag stod med huvudet mellan benen ovh skratta typ!

Jag skaaa ta det lugnt. Men är retligt med fint väder när man inte får sola! Tisdag är antibiotikan slut och så måste jag vänta femdagar till innan jag får sola... Kan vi sätta våren på paus?

Av Beatrice - 26 april 2013 14:01

Bloggplatsen ska ha löst problemet med att lägga upp bilder med mobilen nu. Kanon! Blir mer bildinlägg nu alltså!


Jag var till doktorn idag och fick konstaterat urinvägsinfektion och en elakartad infektion i halsmandlarna. Så nu knaprar jag antibiotika i fem dagar tre gånger om dagen, min antibiotika-oskuld är alltså tagen! Får se om de blir en operation sen, men gör en återkoll om två vekor!


Grabben fick massa spel som träning idag då jag drog till doktorn. Han tycker inte det är så himla kul, men de är bra tidsfördriv och klurigt för en trubbig nos att få tag på alla godbitar!


   

Bor du i Örebro och har något hundspel som inte jag har på bilden? Vill du göra ett byte under en vecka? Rätt dyrt att skaffa dessa spel, så varför inte ha en spelcirkel!

Av Beatrice - 25 april 2013 23:10

Nu blir de äcklig info här. Så den som är kräsmagad behöver kanske sluta läsa nu. Jag menar det verkligen.

Under hösten 2007 så fick jag körtelfeber och var sängliggandes i sisådär 3,5 vecka. Under tre veckor fick jag i mig enbart vätska då mina halsmandlar/halskörtlar var fyllda med var. Ibland när jag pratade eller drack så kunde varklumpar lossa från väggarna i munnen, de var så sjukt äckligt! Jag kunde även hosta upp varbollar från halsen och sedan spotta ut, jag fick panikkänslor när jag vart hostig på lektionstid för jag visste att jag var tvungen att säga varför jag var tvungen att lämna rummet och då skulle hostan vara ett faktum.

Sen 2007 så har jag fått tillbaka dessa problem så fort jag haft tendenser till att bli förkyld. För att underlätta att kunna äta och svälja har jag varit tvungen att gröpa ur dessa halsmandlar på var. Det låter vidrigt, det är det också! Jag har en sån där klo som tandläkaren har när han kollar om man har hål i tänderna, den och sen en spegel som får in bra ljus från någon lampa. Kräkreflexer har jag, men har aldrig varit så illa att jag spytt.

Till saken hör de att jag blev sjuk i söndags, förmodligen urinvägsinfektion, aldrig haft det förut och väntar på resultat än sen i måndags, tisdag morgon vaknar jag och känner att ena halsmandeln är svullen, de ignorerade jag. Onsdag vaknar jag och känner att båda mandlarna är svullna, ignorerar och tar en 30min pw med Otto.

Idag när jag vaknade upp hade jag så in i helvete ont, de är som att ett rakblad sitter fast i sidan, håller jag igång och pratar så gör de mindre ont, men blir jag tyst och sen ska prata igen är de ett helvete. Tyckte de var ovanligt ont så ville på eftermiddagen idag se hur illa det var. Min vänstra halsmandel var blå. Full med var. Så jag gröper ur lite och drar och jobbar. Ringer till vårdcentralen som skriker BLÅ när jag förklara hur den såg ut... hon satte mig på akuttid i morgon till en läkare. Jag kommer hem frpn jobbet och kollar i spegeln. Väggen som håller mandeln på plats buktar utåt och ser ut att spricka närsom, de gör fruktansvärt ont. Bakom denna vägg sitter massa var, jag fick liksom panik och tog klon och drog bort en del av halsmandelsväggen för att få bort det. Nu har jag legat tyst i 20 minuter och vill verkligen inte gå upp och borsta tänderna, inte heller svälja p-pillret!! Jag hoppas så att jag får operara bort dessa, de har ställt till med ett helvete för mig! Både inom musiken men också träningsmässigt!

Av Beatrice - 24 april 2013 11:27


Bara att börja träna   

Av Beatrice - 24 april 2013 10:35

Hjärtat i halsen! Var ute på en pw med Otto när jag hör någon skrika konstigt, plötsligt kommer en stor svart blandishund springandes med kopplet fladdrandes efter sig och springer mot en vit liten tibetansk spaniel som kommer gåendes 15m före oss. Som tur var så hann tjejen lyfta upp sin hund och vända sig bort från den svarta och den vänder mot sin matte igen. Jag är glad att Otto stanna och sket 100m tidigare för annars hade det lika gärna kunnat vara vi och jag vet inte hur snabbt jag skulle hinna reagera. Nu tog jag liksom otto och sprang och gömde mig bakom ett träd? Bra där! Men tur i oturen alltså. Tjejen vart skärrad men båda mådde bra, spanieln fick leka med Otto i två minuter så den fick släppa situationen lite :)

 

Ottos och min nya bil!

 

Väntar forfarande på provsvar från vårdcentralen så är väl inte så smart att gå ut på en pw. Men har dock knappt rört mig på en månad så börjar bli knäpp! Blev 30 minuter bara så inget värre än så!

 

Pedistalen står på sin plats, vet inte vad jag ska ha på den dock men det är ju ingen brådska. Tar en bild när jag kommit på vad! Skohylla köpte jag igår också och lyckades montera ihop, stolt ;) Måste bara hem till föräldrarna och sno lite dubletter av skruvmejslar och sånt!

 

Tyget till min köksgardin, inspirerad av Josef Frank!

 

Fick 300kr presentkort på en blommaffär av mormor för ett år sedan. Nu är det snart ett halvår sen hon dog. Hon saknas mig. Men igår gav jag mig iväg och köpte något för presentkortet hon gav mig. Det blev en rektangelformad trälåda med handtag över i gammaldags slitet stuk med tre små vita tåliga blommor i. Jag blir glad när jag ser den, så det blev ett bra köp. Ett sista minne av min mormor!

 

Fick ett mail igår kväll om hundinstruktörsutbildningen. De är bara 4 anmälda och de vill ha minst en till, men de räknar med att köra på ändå om folk går med på schemaändringar. Det gör jag såklart! Så på fredag ska alla ha gett svar, så förhoppningsvis sätter allt fart om en månad! Jag har 5 böcker nu och saknar 9!

 



  

De med prickar får jag låna om en månad och de strukna har jag! 

Av Beatrice - 23 april 2013 19:27

Varit och köpt en skohylla idag, tydligen ska den vara svårmonterad (fasen!) och jag har inte längre en karl som kan ta tag i dessa grejer. Men har gett mig fan på att jag ska klara det!

Åkt på någon infektion eller något, så hoppas på att få svar från prover på vårdcentralen innan fredag så jag kan få medicin!

Lärde mamma att använda smartphone nu på kvällen, tror hon har fuskat lite för hon var riktigt duktig :) Hon har sån där tegelsten sen sex år tillbaka som man viker ihop. Haha! Men nu får hon träna på min förrförra mobil så hon är redo när hennes ska bytas ut!

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards