Lilla Otto

Alla inlägg under juli 2013

Av Beatrice - 31 juli 2013 16:57

Hejsan! Legat sjuk ett tag, troligen är det salmonella. Fick åka in med ambulans till akuten i lördags morse, tur va väl det för sen var jag borttrubbad till eftermiddagen. Vet inte vad som hänt om jag fortfarande hade varit hemma själv i lägenheten. Men på sjukhuset fick jag stanna tre nätter och få fem påsar med dropp. Otto fick ha semester på landet.

Nu är jag hemma igen tack och lov :) Har Otto vid min sida hela tiden ?

Av Beatrice - 23 juli 2013 21:12

Garanterat min tuffaste sommar. Bor i princip på jobbet och det är inte så konstigt då arbetstider inte blivit fyllda så jag har även fått jobba helg. Otto är på landet och är med pappa som har semester. Jag har 1,5 vecka kvar sen ska jag gå tillbaka till mitt liv igen och faktiskt njuta av helger och sol! Får se om jag fårtjänsteledigt de gånger jag går utbildningen så jag förhoppningsvis kan få semesterdagar över :) Stay tuned!

Av Beatrice - 3 juli 2013 22:16

I morgon jobbar jag 7-15.30 sen ska jag hem och duscha och packa, på fredag morgon så bär det av mot Göteborg och raskunskap! Ska bli kul!   


Hade min första valp idag på träning! Var lilla Önska som fick hälsa på från Degerfors! Vi körde tre olika övningar, pendling, gas/broms och sen smackljud! Nu ska Catta träna vidare hemma så ses vi om två veckor igen   


 

Jag fick en hel del att träna på själv, så blir att jobba vidare med mitt egna troll!   

Av Beatrice - 3 juli 2013 09:57

Hej bea :) du har en väldigt rolig blogg :) jag och min sambo har en boston kille på 7 månader och jag tänkte höra med dig hur det var för dig då när otto var lika gammal. Våran kille har slutat äta till och från och är orolig av sig ..( finns mycket löptikar där vi bor) vi har även mycket problem vid möte sv andra hundar .. Han är inte aggressiv utan vill bara till den andra hunden gnäller och blir helt tokig och drar jätte mycket . Han försöker även att bita i koppel när han blir uppspelt .. Var även din hund så ? Med vänlig hälsning

 


Tack så hemskt mycket! Måste först säga grattis till ert val av ras! Ni kommer ha roligt åt er lille krabat! 

Otto har alltid varit kinkig med maten. Vi har bytt foder måånga gånger. Kan dock tillägga att jag är på tok för mammig för min ekonomi, jag toppar nämligen maten med ca 1-2msk stekt köttfärs morgon och kväll. Just nu så äter Otto Eukanubas foder med bostonterriern på, han har ätit den i över ett halvår och hans hud och päls är fin med den. Så den rekommenderar jag! Jag toppade äve med a-fil ibland och ibland grädde. Men skäm inte bort er pärla lika mycket som jag, de blir kinkigare då   

Otto har aldrig reagerat på löptikar, han vet heller inte hur man juckar bakifrån. När tiken/hanen ligger på rygg, DÅ vet han! Missionären is the shit! Annars funkar det att jucka framifrån, nackspärr kan förekomma på den andra hunden dock. Om han upplevs orolig kan det ha många faktorer, vart sover han? Kan det vara så att han inte känner sig trygg? Är ytan i huset/lägenheten för stor så han inte kan vakta och hålla koll på allt? Är husse/matte ofta på resande fot? Får han för lite/för mkt motion? Bolla lite med varann   

 

Otto var aldrig på i den åldern när det gällde hundmöten. Sen han kom till oss så ville han promt sitta och kolla på hundarna han mötte, spana in dem och så. Det var jag tacksamma över och lät han hållas, vilket jag tror var bra! Otto fick inte hälsa på alla hundar vi mötte, det får han fortfarande inte, vi hälsar på dem som jag kan läsa kroppsspråket på och om är i bra storlek för honom. Han fick dock hälsa på stora hundar när han var liten just för att de andra uppfattar han som liten - är försiktiga, och för att han skulle veta att alla hundar är okej! Om jag var du skulle jag ta en strypkedja och fästa mellan ert vanliga halsband och kopplet, så den blir en förlängning av kopplet. För då när lillen blir uppspelt och vill bita i kopplet så biter han i kedjan, inte alls lika kul! Se också till att han har ett tuggben att avreagera sina tänder på i lägenheten/huset. Gör sen som jag, dra inte bort honom från andra hundar, låt han få kolla, försök prata lugnande eller inte alls. Han måste få kolla och se och lära, prova olika tekniker. Sitta ned vid honom och se när den andra hunden passerar kanske funkar? När en vovve dyker upp så kommer favoritgodiset eller favoritleksaken? Vipps så hamnar all fokus på dig!

 

Jag hittade lite olater Otto hade i sina 7 månader, såhär skrev jag i oktober 2011:


En av Ottos få olater,  men som försvinner mer och mer för varje dag:


1. När man är uttråkad... bit i byxbenet.

2. När matte säger ifrån... vifta på svansen och bit i rumpan.

3. När matte försöker ignorera mitt beteende... bit i rumpan.

4. När matte ÄNTLIGEN reagerar igen... gå ner i busposition och sikta in dig på ett nytt nyp i rumpan, om det inte är möjligt, ta byxbenet!

5. Om detta inte funkar. Vifta mer på svansen och återgå till punkt 1.

 


Det tog lååång tid innan jag fick bukt på Ottos galenheter i att busa hårdhänt med mig, jag kunde säga emot på fleera gånger och på olika sätt men inget funkade. Jag ville ibland gråta! Men så en dag så ramlade poletten ned, nu leker vi på mina villkor och när jag säger "nu är det bra" så är det bra. 

  Inviger nya mattan genom att köra mulen i den och sen trampa frammåt!


~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards