Lilla Otto

Alla inlägg under oktober 2013

Av Beatrice - 26 oktober 2013 23:41

Något jag precis gjort och jag är glad över det. Jag lyssnar på hjärtat och min magkänsla och jag är så tacksam över det. Jag trodde jag hittat rätt, men jag hade fel och tack vare att jag tog mig en funderare och tänkte på vad jag verkligen vill så bestämde jag mig. Jag trivs jättebra ensam och helt perfekt med Otto, vi behöver inte någon annan i vårt liv just nu. Vi ska vara själva, njuta av det och hitta oss själva och faktiskt ägna mer tid till vår träning och så vidare. Jag måste lyssna på mig själv och min bäste vän, vi är ett team och det är han jag älskar mest på denna jord!

Av Beatrice - 25 oktober 2013 11:59

     

Lägg märke till riskornet i pannan!   

Av Beatrice - 24 oktober 2013 22:10

För lite mer än en månad sedan så upptäckte jag en plupp under Ottos vänstra framben, typ i armhålan en bit från armbågen. Jag tyckte den satt väldigt olämpligt då jag upplevde att den skavde emot. Mycket rktigt gjorde den det och såhär såg den ut efter ett tag:

     

För två veckor sedan åker jag till veterinären och frågar dem hur jag ska göra, som jag trodde så ville veterinären operera bort pluppen och skicka den på analys. I samma veva där så hade Otto haft magont, uppsväld mage och små prickar som varade på bröstet och bakenen. Så Otto sattes på kortison med hopp om att det röda kring pluppen skulle tona ned och att även prickarna skulle avta med specialschampoo. Veterinären trodde han fått i sig något olämpligt (såhär i efterhand så tror vi att det var från stubbåkern, hade inte en eeenda tanke på det, vasst och sådär). Han skulle opereras ca 3 veckor senare då kortisonet gått ut.


Men Otto blev värre, pluppen växte fort på en vecka och jag ringde till veterinären och ville boka in en tid. De hade inga tider men klämde ändå in honom igår (onsdag). Jag slutade med kortisonet i lördags och vi gick bara korta promenader för att inte irritera. Men på måndagen så får Otto väldigt ont någonstans. Ibland skrek han bara rakt ut och han vägrade ligga på sidan. Efter en stund så vinglade han och gick med huvudet på snedden. Det gick inte att säga vart smärtan kom ifrån. Jag var livrädd. Livrädd. Allt gick så fort och han var sig inte lik och jag såg hur han led. Strax efter 23 så ringer jag till Strömsholm och frågar hur jag ska göra, de säger att jag ska avvakta och göra rent hans vänsteröra om det nu skulle vara smuts som gav sig på balansnerven så sa hon att det var väntetid på 6 timmar. Jag insåg att det skulle innebära att när jag väl fick komma till en veterinär så skulle min veterinär ha öppnat. Så jag avvaktade och hade ögonen på Otto, kom också på att jag hade Metacam, smärtstillande, hemma som Vera, min gamla hund får då hon har ont i kroppen. Otto väger 8kg, så jag gav för 5kg med hopp om att det skulle hjälpa lite. Han va helt slut stackarn. Sen somnade vi och han vaknade upp helt pigg och glad, inga som helst tecken på gårdagen.


Onsdagen kom och jag lämnade in Otto på veterinärstationen, han kollade på mig med en blick som verkligen sa "Mamma kom, hon säger att vi ska gå hit", men jag fick ju inte följa med och han såg så förvirrad ut. Tack och lov så ÄLSKAR Otto veterinären och veterinärassistenterna där. Han springer liksom raka vägen in till dom och vill pussas?! Jag åkte sen hem och tröståt i sängen och väntade på att börja jobba. Veterinären ringer strax efter lunch och lägger på snabbt så jag hinner inte svara, de ringer igen och börjar samtalet med sorgsen och lugn röst: "Hej Beatrice, jag såg nu att du skulle hämta Otto senare så jag ber om ursäkt att vi ringer och stör, därför som jag la på innan men insåg att du kanske skulle tro då att det gått illa. Jag vill i alla fall tala om att det gåt bra" Lika livrädd jag va de sekunderna innan hon sa hur det gått så blev jag lika överlycklig att jag kunde kyssa henne efteråt! Haha! Jag ville hämta honom där och då! ♡ Starke grabb!

    

Hämtade grabben efter 16 och jösses så överlycklig han var! Jag fick följa med in bakom (stammis och VIP skulle jag tro) och hämta honom så jag fick se hur han bott under dagen. Jag fick lugna honom i 10 minuter för han var SÅ glad! Pussade på mig och pussade på veterinärassistenten. "Jag gick ut med honom två gånger, han är ju så go och glad. Han är så söt! Så lycklig när man kommer till honom!" Det lät precis som Otto! Vi åkte hem med en halv köttbulle i magen och efter ca 30 minuter så somnade grabben och fick sova till 22 innan nästa rastning. Uppe två timmar sen sov vi igen - till kl 10! Tuff dag igår. Men idag är grabben hoppig, glad och travar och galopperar ute. Vi har kört lite dogparkour så han fått tänka på annat än smärtan i armbågen. Med närmare eftertanke är det nog lika jobbigt som innan, han måste ju ha upplevt pluppen som ett skoskav? Nu är det som på bilden ovan, borde inte skava lika mycket då det inte sticker ut på samma sätt.

 

På veterinärspecifikationen så står det att han tagit bort en tumör, tumören är skickad på analys så veterinären ringer mig nästa vecka förmodligen och säger vad det var för något. Jag hoppas att detta är något godartat och att allt är över, vi har haft tillräckligt med problem nu   

Av Beatrice - 18 oktober 2013 11:40

Varit väldigt effektiv denna vecka och fått mycket gjort! Tack och lov! Idag skickade jag också iväg kurskallelse till mina två kurser, bara två som ska skicka sin mail så jag kan skicka den till dom. Men annars är allt på gång nu!


Dock har jag väldiga problem med att hitta en plats med belysning och möjlighet att gå in! Men vi får se helt enkelt, kan hända att vi får köra all praktik och teori försig. Inte kul att behöva ha hundarna i bilarna eller så i 40 min varje gång... Så jag kanske måste kasta om hela min plan!


Bokat operationstid för Otto på onsdag också, han mår inte bra stackarn och hans plupp i armhålan/armbågen börjar bli svart, större och hårdare. Så jag flyttade fram operationen en vecka.

Av Beatrice - 16 oktober 2013 22:13

Vem säljer bästa hundbajspåsarna? Vart får man mest för pengarna per påse och i kvalité? 

 


Den frågan ställde jag mig nyss, just för att jag gör en budget till "mitt företag" så måste jag ha bajspåsar utifall någon ägare glömmer påsen hemma. Men jag vill ju ha så billigt som möjligt men ändå ska det inte kännas som att påsen ska gå sönder när jag plockar upp "the poop".

Jag hittade ett test efter lite om och men, här har ni det och sen här också faktiskt! Kan avslöja att ClasOhlson var bäst i detta test när det gällde pris per påse och bästa bajspåsen sålde Rusta!

Av Beatrice - 15 oktober 2013 10:15

Mina två kurser är fyllda med hundägare och hundar! SÅ roligt! Snart drar det igång och jag känner verkligen hur det pirrar i magen! Ska bli otroligt kul! (Nervositeten är också där  )


 


Nu ska jag iväg och köpa en present till killen, sen blir det hem och bada grabben innan jobbet! Började dagen med att ta en promenad med väktaren och dess hund, riktigt mysigt faktiskt!   

Av Beatrice - 14 oktober 2013 10:18

Fått flytta mina onsdagar till söndagar! Så ni om var sugna sist men inte kunde kl 17 på söndagar, nu finns det en kurs kl 11 på söndagar också! :)


Jag söker nu 6 hundar och ägare som vill gå en gratis grundkurs i Örebro nu i höst-vinter! Kursen går av stapeln på söndagar kl 11.00 Kursen är gratis då jag fortfarande är under utbildning och har denna grupp som slutprov! Jag utbildar mig genom Hundens Hus i Göteborg och använder mig av mjuka metoder! Du behöver inga större förkunskaper! Kursen sätts igång under v.44 eller v.46 beroende på hur snabbt gruppen fylls!


Så hör av dig på min mail beatricepettersson@gmail.com eller skicka ett sms till 0709403159 om du vill veta mer eller göra intresseanmälan!

Av Beatrice - 10 oktober 2013 11:28

Så otroligt roligt att man fått sån respons på kurserna! Ena gruppen är snart full, den på söndagar. Onsdagsgruppen är tom så jag vet inte om jag kanske måste göra om den till söndagar kl 11... men då måste jag ta ledigt från jobbet ca 2 söndagar. Är ganska skönt att ha en hunddag liksom där jag har allt samlat på en dag och dessutom så är det ju ljust ute vid 11 taget!

 

Tåls att tänka på!


Idag har jag varit på massage och fått konstaterat att jag har ett snett bäcken som man tydligt kan se med bara ögat, sen var jag också otroligt hård i musklerna på min vänstra sida av ryggen, främst ner i ländryggen. Förmodligen bäckenets fel då. Har ett massagetillfälle kvar där så tänkte boka in mig någon gång de kommande två veckorna.


Nu gör jag kursupplägg för grundkurserna, grabben ligger utslagen på mattan av kortisonet. Gör ett inlägg senare om det...

 

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards