Lilla Otto

Alla inlägg under maj 2016

Av Beatrice - 26 maj 2016 00:45

I måndags åkte jag in till sjukhuset igen vid midnatt. Det är en lååång historia, men ni ska få ta del av den. Skriver ner detta som en dagbok så jag ska minnas sen. Har i alla fall fått komma hem idag vid lunch, onsdag, men ikväll vid 19.30 satte smärtorna från njurstenen igång igen. Mamma och pappa åkte hit och distraherade mig i topparna (en stund innan de båda somna) medan jag tryckte i mig 2 av 3 godkända smärtstillanden. Nu 6 timmar senare är smärtan dämpad, ömmar bara. Otto får vara hos föräldrarna utifall att jag måste åka in akut, för får jag en topp till så blir det akut in för operation... Orkar inte mer. Läkaren menar att om jag inte är smärtfri till helgen så måstr jag boka av min flygbiljett till England och mitt brors bröllop... de får bara inte hända!!!!

Av Beatrice - 23 maj 2016 16:35

Tittar bara in lite snabbt. Jobbade i helgen, trots att jag nog skulle ha tagit det lugnt. Men det var väldigt lungt på jobbet och jag hade pratat med mina chefer innan så de såg till att jag inte lyfte något tungt utan att jag mest stod i kassan och hjälpte kunder med prisuppgifter. Jag ömmade i vänstersidan under dagarna, men det var inte så pass att jag ville ta tablett för det. Så igår kväll när jag kom hem så dammsög, diskade och städade jag undan lite grejer här hemma, planerade för att vara jätteeffektiv idag med fokus på att avsluta skolarbeten från universitetet. 


 

När jag vaknade i morse ringde jag VC och bad om antibiotika (Ja för jag har ju såklart lyckats med att få urinvägsinfektion också!) och receptet skulle dyka upp under eftermiddagen. Gick en morgonrunda med Otto (men blev nedbajsad av en fiskmås utanför dörren, de har fått ägg och hatar Otto så jag började ju såklart veva med armarna för att skydda honom...) och när jag kom in så gjorde jag en smootie på jorgubbar, hallon, mango, spenat och soyadryck med smak av vanilj. Bad choice. Spenat är INTE bra när man har njursten, men jag trodde ju att min fas var över eftersom jag inte fått några anfall under helgen. Men nu fick jag så jag teg. Började känna av det lite smått efter 15 minuter, hade druckit ca 3 dl av min smootie som innehöll ca 6-7 blad spenat men lämnade resterande 2 dl. Sen stegrade det i hästväg, som tur var (!) hade jag bitit i det sura äpplet och tagit en suptablett, trots att jag tycker det är hemskt, just för att jag var rädd för att det skull stegra.


Hade jag inte gjort det hade jag varit inne på akuten igen. Efter 5 minuter låg jag nämligen på toalettgolvet i kramp, ringde mamma - inget svar. Ringde pappa istället och jag hinner lagom berätta vad som hänt så kommer det en våg av enorm smärta, smärtan blir så enorm at jag får känslav av att jag ska spy så jag klickar av pappa och lutar mig över toaletten. Väntar, väntar och väntar. Men nej, min kropp vill inte. Jag lägger mig på golvet och gråter vidare under 30 minuter innan smärtan ger sig. När smärtan dämpats krålar jag ut till sängen och lägger mig där. Otto kommer och pussar mig i ansiktet och ålar sig nära mig. Vi lägger oss under täcket och sover i nästan tre timmar... Njursten tar verkligen ALL energi ur en...

Av Beatrice - 20 maj 2016 20:51

Vilken dag detta varit. Jag vaknade vid 03.30 och trodde jag hade mensvärk, så jag gick upp och tog en ipren och gick på toa. När jag lagt mig igen börjar smärtan eskalera något sjukt i sidan så jag försöker hitta min "mensvärksposition", inget funkar. Jag börjar knalla runt i lägenheten, börjar andas häftigt och provar att gå på toa igen. Plötsligt börjar smärtan avta och jag börjar andas någorlunda normalt, men helt från ingenstans kommer den tillbaka 3 minuter senare och med världens kraft. Jag får panik och börjar gråta och ger upp och ringer ambulans.


 

Jag möter upp ambulansen utanför porten och hela vägen till sjukhuset var det okej igen, smärtan hade dämpat sig. Men så kom den enorma smärtan tillbaka vid klockan 05.50 och jag klickar på larmet. 20 minuter senare kommer det en sköterska och säger att hon inte kan göra något för att doktorn är upptagen... Jag får panik. Notera att jag sitter på knä i fosterställning på min säng och att jag försöker hitta en position där jag kan andas någorlunda normalt. Hittar ingenting utan allt eskalerar och till slut säger jag att jag inte klarar mer. Då kommer doktorn och frågar om jag ha ront i ryggen, varpå jag säger nej. Ändå vill hon att jag sätter mig på sängen och så slår hon mig på ryggen och jag bryter ihop av smärta. "Njursten, ge henne en spruta i rumpan". Fuck. My. Life. De va allt jag hann tänka, men sprutan sved bara svagt och sen däckade jag på 10 minuter.

 

Sen var allt lungt till klockan 10. Jag låg och väntade på att få komma upp på röntgen, kändes osm att jag var kissnödig så jag knallade iväg på toa, men väl där rev jag igång smärtan igen och nu va den ett monster!! På väg tillbaka till sjuksängen skriker jag in till alla sjuksyrror att jag måste ha smärtstillande, NU och så vaggade jag mig till sängen. Provade olika ställningar igen och de kändes som en evighet innan sjuksköterskestudenten kom med sprutan. En till i rumpan, men denna gång såg jag SÅ fram emot den! Jag vsste ju att den verkade fort. Men inte denna gång...


Efter att jag fått sprutan tar det 15 minuter innan jag får ned andningen och börjar andas igenom smärtorna, då kommer de från röntgen och hämtar upp mig. Jag ligger fortfarande och andas genom smärtorna, varje gupp i golvet hugger i magen som flera knivar. Sen ligger jag där och väntar, det var nog inte mer än 15 minuter men de va bland de längsta 15 minutrarna i mitt liv. Jag larmar och vill ha mer smärtstillande, men då menar de att jag måste ner igen innan jag får komma tillbaka och ta röntgenbilderna. Vid det här laget hade jag legat och väntat på en lucka i 2 h, jag ville inte vänta mer! Jag valde att andas igenom smärtan och gick myrsteg in till röntgen. Va hemskt att hålla andan i den, men jag klarade det. Tog mig ut igen och fick ligga kvar på sjuksängen och vänta på en transportör. En 94 årig dam börjar prata med mig från en annan sjuksäng, hon ligger och tittar på hur jag kämpar mig igenom smärtorna och säger så gulliga ord. Hon va så lik mormor, vilket jag sa till henne. Hon blev så glad, det kändes som att jag hade mormor vid min sida på något vis...

 

Efter ca 20 minuter kör de ned mig igen men nu in på ett rum. Jag får en ännu starkare spruta och efter 15 minuter somnar jag igen, helt slut i både huvudet och i kroppen. Sover 1,5 h innan doktorn kommer in och vill skicka hem mig. De såg inget på röntgen, men hon trodde ändå det var njursten och eftersom jag även markerade över blindtarmen trodde hon att jag hade en inflammation/infektion i den med. Jag ville inte hem nu, smärtan va på väg tillbaka och jag va rädd. När man upplever en sån smärta lovar jag att man är rädd, den är brutal!! Tydligen ska njursten vara mer smärtsamt än förlossning enligt en vän till mig som är sjukgymnast. Jag vet inte, jag vet bara att jag sa "Fuck föda barn, aldrig!!" när jag låg där och hyperventilerade några timmar innan. Jag bad om en till spruta innan jag åkte, men de ville inte dom ge utan hänvisade till recept på apoteket. Jag va skiträdd, jag hade ingen bil... hade inte pengar till taxi hem... jag va tvungen att GÅ hem och de utan smärtstillande för jag inte hade några pengar till medicinen med mig. Doktorn gav mig en gratis bussbiljett och jag började traska iväg, i kort klänning med myrsteg. När jag väl bussat och börjat knalla på hemåt såg jag så fram emot att få pussar av Otto. Men mamma hade hämtat honom, trots att han bara skulle rastas enligt mig. Musten gick ur mig igen, smärtan, förväntningar och det tomma gjorde extra jobbigt där och då. 


Jag gick till apoteket, inget recept. VAFAN. Ringer 1177 men kommer inte fram, som tur var jobbar min kusin vanligtvis på akuten så jag frågade henne vart jag skulle ringa. Fick ett nummer till en växel och fick hjälp av en tjurtant på akutmottagningen. Receptet uthämtat och jag var hemma i lägenheten igen vid kl 14. Nu är klockan 22 och jag har inte behövt ta mer smärtstillande, men magen känns konstig. Den har uppror, känns som att jag druckit 10 shots och är bakfull på samma gång och har en molande värk. 

Av Beatrice - 18 maj 2016 17:18

Längesen det blev en uppdatering här. Men de har sina förklaringar då Otto varit dålig och jag har varit i England på möhippa. Den 26 april blev Otto friskförklarad. 7 maj händer något som gör att hans rygg slår bakut igen och blir värre än innan vi började behandla för hans ryggproblem, vi får tid på rehab samma dag och kör laser och vibb. Igår 17 maj var vi på rehab för andra gången sen den återfallsdagen och vi bestämde oss för att återgå till full medicinering och rehabträning igen... En vecka av glädje hade vi, en vecka. Allt känns väldigt tungt här hemma...

Idag har vi pluggat på café


Möhippan kanske ni vill veta mer om? Här kommer en kort sammanfattning av dagarna i England. 


Torsdag: Anländer till lunch och mamma, jag, Melanie och Philip åker iväg ca 1 mil från deras hem och går i affärer, äter glass, lunch och tar något gott att dricka. Senare åker jag och Melanie och provar klänningen. Efter de grillar vi och ser på mello.

 

Fredag: Jag åker med Melanies syster Katey och köper blommor i smyg. Sen hämtar vi upp de andra och åker till Bath. Där checkar vi in i ett hus och sätter och i trädgården och dricker Prosecco från 15-19 (Tipsy? Oh yes) sen kommer de andra tjejerna och vi umgås och äter pizza innan vi får helkroppsmassage av en privat massör och leker lekar. 

 

Lördag: Mamma och jag går upp tidigt och börjar binda en blomsterkrans. När Melanie vaknar och går ner till köket står det en jättelik kartong på golvet. När Melanie öppnar den kommer hennes vän Heni upp (Som bott i Australien i flera år och som "inte" kunde komma på möhippan). Gråtkalas. Den när Melanie äter frukost får hon en ögonbindel och jag smyger in och sätter på henne en blomsterkrans i håret. Gråtkalas igen. Därefter åker vi in till centrum av Bath och går på målning. Därefter går de andra på Afternon tea medan mamma och jag besöker Primark (Oh GOD!) och köper minne till kameran samt käkar på BK. Sen möts vi upp för att gå på spa, men de va 1 h kö för att komma in så bara Melanie, Katey och en tjej som beställt behandling går in medan vi andra går till en park och solar, mamma och jag ville dock inte ligga där så vi tar med oss Evelyn (Ks & Ms mamma) och sätter oss på en pub. Sen hämtar vi upp Melanie och Katey med de andra och åker hem. Där väntar en privatkock som lagar oss olika trerätters efter tidigare beställning. Sen blir det massor med lekar osv.

 

Söndag: Äter mimosafrukost och packar. Åker hem och kramar om Philip och sen bär de av mot flyget efter att ha ätit pizzarester och återberättat hela helgen för honom. Flyget hem hade en HEMSK landning så jag satt och höll i mig mot framsätet. Bilar hem och så kom jag i säng vid 03.30

Av Beatrice - 9 maj 2016 13:19

Någon tyckte att det var alldeles för varmt att köra hem från Flockens idag ... ? Ingen luftkonditionering i bilen och med fönstren nere var Otto ändå inte nöjd... Den här veckan kommer pappa att fixa bilens AC medan jag är borta i England på möhippa och i morgon kommer jag att lämna in bilen till Peugeot så att de kan fixa framrutan (körde förbi en lastbil med en grävskopa på, en sten stor som en näve skog mot rutan från dess skopa ?) och antennen på taket som mamma bröt i en biltvätt ska bytas, på onsdag ska jag även fixa solskydd på bakre sidorna och bakrutan! ? Vi behöver mer klass (läs syre) om vi ska till Jönköping i sommar ?

Av Beatrice - 6 maj 2016 20:42

Vårt första, och förhoppningsvis sista och enda, bakslag. Jag låg i 39°C feber igår så jag åkte ut till föräldrarna och la mig i deras soffa, då fick Otto chans att ändå vara med mamma och pappa ute så han inte fick så tråkigt. Jag får sånt dåligt samvete annars... Men mamma och Otto kastade mycket boll i trädgården, förmodligen för mycket. På kvällen va Otto jättetrött, han låg med mig i soffan (fast ovanpå mina 3 filtar och duntäcke). När jag tyckte att vi skulle gå upp orkade inte Otto resa sig, så jag bar han inbäddad i duntäcket upp till sängen hos föräldrarna så sov vi där. Efter 3 timmar gick Otto över till mamma och pappa.


 

Efter 1 timma kommer mamma in med Otto och han mår skit rent ut sagt. Han rycker av nervryckningar i kroppen från mittendelen av ryggen och han vill inte lägga sig utan bara sitta upp. Jag känner inte alls igen det här, det är inte samma som det varit förut, alls. För att ni lättare ska förstå gör jag en lista nedan. Men hur som helst så gav jag Otto 5 mg Prednisolon, efter 1 timma tycker jag inte att han svarat som han ska så han får 2,5 mg till. Vid klockan fem börjar Otto försöka lägga sig ned och vid klockan 6 slutar Otto rycka. Vi sover till klockan 7 och jag försöker ringa veterinären, kommer inte fram utan vi sover 1,5 timma till och ringer igen. Då fick vi tid vid 13.30


    

När vi kommer fram tittar veterinären konstigt på mig, på min beskrivning på morgonen så kan man inte tro det är samma hund, vilket jag håller med om. Det är så svårt att övertyga veterinärer om att han har svinont, för när det släpper, så SLÄPPER det och han blir som en valp på koffeinkick. Hon klämde igenom men Otto va inte still, fick inte förtroende för veterinären alls då hon kändes alldeles för flummig med händerna och inte direkt närvarande, dessutom försökte hon förklara för mig hur jag skulle göra nu i fortsättningen vilket bara gjorde mig irriterad (För de är klart som fan att han ska ha medicin i 5 dagar nu och att han ska ta de lugnt, de fattar väl vem som helst!).


Inne på rehaben klämmer rehabisten (?) igenom Otto och han rycker lite grann mitt på ryggen, precis som nervryckning men väldigt svagt. Vi behandlar med laser och med vibrationsplatteträning och Otto var SÅ uttråkad, som att han undrade vad vi gör där egentligen eftersom vi inte skulle komma tillbaka försen om 10 dagar igen... Kvinnan på rehab sa samma sak, "Du är en skumhund Otto, man kan inte tro att du har ont alls". Jag håller med henne, han är en skumhund, men en go sådan...


Förr

1. Börjar skaka, likt andra hundar försöker behålla värmen

2. Magen "blåser upp" och blir hård

3. Han får ont och står med ryggen kutad som en ostbåge

4. Han vill inte gå eller beröras, då skriker han


Nu

1. Vill inte sträcka ut kroppen (hoppa upp i sängen osv.)

2. Nervryckningar från ryggen

2. Får ont av att ligga ned, vill bara sitta. Låter som att han tar i för att stå emot smärtan


Förstår ni att det är förvirrande? Jag vet inte när jag ska hjälpa honom med medicin, eller när jag ska avstå och låta honom härda ut ifall det är något litet... Det är som att han fått en helt ny sjukdom. Samtidigt upplever jag det som att den här smärtan inte gör att han skriker rakt ut av smärta, magen blåser exempelvis inte upp.

Av Beatrice - 4 maj 2016 14:35

Idag har jag egentligen gjort mycket, men det känns som jag inte gjort ett dugg. Överraskningen till kursarna är klara, diplomer är utskrivna och jag har skickat viktiga mail osv. Men jag har legat i soffan hela dagen, åkt på en förkylning som inte verkar bli kul. Ont i halsen och snuvig, svettades som en gris igår och det förklarade sig varför när jag vaknade i morse. Ont i hela kroppen. Det kanske varot det här som legat och lirat i kroppen, som gjort att jag varit så trött, hängig och låg. Jag hoppas det, men jag hoppas också att skiten försvinner fort!

Här är en av avslutningsbanorna för kursarna nästa vecka, jag tror vi ska hinna med två banor faktiskt. Sen blir det utdelning av diplom och överraskningarna och därefter får alla skriva utvärdering. Sen ska vi säga hejdå, hua, alltid sorgligt att säga hejdå!

Av Beatrice - 3 maj 2016 23:01

Ni är så många som läser, men ni är inte många som ger ljud ifrån er...

Jag blir så nyfiken på er, vilka är ni?

Vad tycker ni är mest intressant att läsa om?

Vad vill ni se mer av?

  



Enkelt sätt för dig att visa vad du vill ha mer utav är att klicka på hjärtat nere till höger vid varje inlägg

som du tycker är intressant. Det är helt anonymt och du behöver inte fylla i namn eller liknande!

 

  

 

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards