Lilla Otto

Direktlänk till inlägg 20 maj 2016

Njursten och inflammerad blindtarm

Av Beatrice - 20 maj 2016 20:51

Vilken dag detta varit. Jag vaknade vid 03.30 och trodde jag hade mensvärk, så jag gick upp och tog en ipren och gick på toa. När jag lagt mig igen börjar smärtan eskalera något sjukt i sidan så jag försöker hitta min "mensvärksposition", inget funkar. Jag börjar knalla runt i lägenheten, börjar andas häftigt och provar att gå på toa igen. Plötsligt börjar smärtan avta och jag börjar andas någorlunda normalt, men helt från ingenstans kommer den tillbaka 3 minuter senare och med världens kraft. Jag får panik och börjar gråta och ger upp och ringer ambulans.


 

Jag möter upp ambulansen utanför porten och hela vägen till sjukhuset var det okej igen, smärtan hade dämpat sig. Men så kom den enorma smärtan tillbaka vid klockan 05.50 och jag klickar på larmet. 20 minuter senare kommer det en sköterska och säger att hon inte kan göra något för att doktorn är upptagen... Jag får panik. Notera att jag sitter på knä i fosterställning på min säng och att jag försöker hitta en position där jag kan andas någorlunda normalt. Hittar ingenting utan allt eskalerar och till slut säger jag att jag inte klarar mer. Då kommer doktorn och frågar om jag ha ront i ryggen, varpå jag säger nej. Ändå vill hon att jag sätter mig på sängen och så slår hon mig på ryggen och jag bryter ihop av smärta. "Njursten, ge henne en spruta i rumpan". Fuck. My. Life. De va allt jag hann tänka, men sprutan sved bara svagt och sen däckade jag på 10 minuter.

 

Sen var allt lungt till klockan 10. Jag låg och väntade på att få komma upp på röntgen, kändes osm att jag var kissnödig så jag knallade iväg på toa, men väl där rev jag igång smärtan igen och nu va den ett monster!! På väg tillbaka till sjuksängen skriker jag in till alla sjuksyrror att jag måste ha smärtstillande, NU och så vaggade jag mig till sängen. Provade olika ställningar igen och de kändes som en evighet innan sjuksköterskestudenten kom med sprutan. En till i rumpan, men denna gång såg jag SÅ fram emot den! Jag vsste ju att den verkade fort. Men inte denna gång...


Efter att jag fått sprutan tar det 15 minuter innan jag får ned andningen och börjar andas igenom smärtorna, då kommer de från röntgen och hämtar upp mig. Jag ligger fortfarande och andas genom smärtorna, varje gupp i golvet hugger i magen som flera knivar. Sen ligger jag där och väntar, det var nog inte mer än 15 minuter men de va bland de längsta 15 minutrarna i mitt liv. Jag larmar och vill ha mer smärtstillande, men då menar de att jag måste ner igen innan jag får komma tillbaka och ta röntgenbilderna. Vid det här laget hade jag legat och väntat på en lucka i 2 h, jag ville inte vänta mer! Jag valde att andas igenom smärtan och gick myrsteg in till röntgen. Va hemskt att hålla andan i den, men jag klarade det. Tog mig ut igen och fick ligga kvar på sjuksängen och vänta på en transportör. En 94 årig dam börjar prata med mig från en annan sjuksäng, hon ligger och tittar på hur jag kämpar mig igenom smärtorna och säger så gulliga ord. Hon va så lik mormor, vilket jag sa till henne. Hon blev så glad, det kändes som att jag hade mormor vid min sida på något vis...

 

Efter ca 20 minuter kör de ned mig igen men nu in på ett rum. Jag får en ännu starkare spruta och efter 15 minuter somnar jag igen, helt slut i både huvudet och i kroppen. Sover 1,5 h innan doktorn kommer in och vill skicka hem mig. De såg inget på röntgen, men hon trodde ändå det var njursten och eftersom jag även markerade över blindtarmen trodde hon att jag hade en inflammation/infektion i den med. Jag ville inte hem nu, smärtan va på väg tillbaka och jag va rädd. När man upplever en sån smärta lovar jag att man är rädd, den är brutal!! Tydligen ska njursten vara mer smärtsamt än förlossning enligt en vän till mig som är sjukgymnast. Jag vet inte, jag vet bara att jag sa "Fuck föda barn, aldrig!!" när jag låg där och hyperventilerade några timmar innan. Jag bad om en till spruta innan jag åkte, men de ville inte dom ge utan hänvisade till recept på apoteket. Jag va skiträdd, jag hade ingen bil... hade inte pengar till taxi hem... jag va tvungen att GÅ hem och de utan smärtstillande för jag inte hade några pengar till medicinen med mig. Doktorn gav mig en gratis bussbiljett och jag började traska iväg, i kort klänning med myrsteg. När jag väl bussat och börjat knalla på hemåt såg jag så fram emot att få pussar av Otto. Men mamma hade hämtat honom, trots att han bara skulle rastas enligt mig. Musten gick ur mig igen, smärtan, förväntningar och det tomma gjorde extra jobbigt där och då. 


Jag gick till apoteket, inget recept. VAFAN. Ringer 1177 men kommer inte fram, som tur var jobbar min kusin vanligtvis på akuten så jag frågade henne vart jag skulle ringa. Fick ett nummer till en växel och fick hjälp av en tjurtant på akutmottagningen. Receptet uthämtat och jag var hemma i lägenheten igen vid kl 14. Nu är klockan 22 och jag har inte behövt ta mer smärtstillande, men magen känns konstig. Den har uppror, känns som att jag druckit 10 shots och är bakfull på samma gång och har en molande värk. 

 
 
Ingen bild

Ellinor

20 maj 2016 23:45

Skickar man hem nån med vad man förmodar är en inflammerad blindtarm?? Det lät märkligt. Och du borde verkligen fått göra ett ultraljud på gyn, det ska man alltid få om man kommer in akut med buksmärtor! Usch nu blev jag lite arg faktiskt.
Men hoppas att det värsta är bakom dig och att du mår bättre nu!

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver och fick många flashbacks nu. För några år sen åkte jag också in akut med enorma smärtor uppe vid magsäcken och ryggen, men även lite i buken. De trodde att även jag hade problem med blindtarmen först, men efter en undersökning på gyn hittade man väldigt stora cystor, och det visade sig efter en operation att det var endometrios. Menar såklart inte att skrämma upp dig här nu, men cystor (helt ofarliga) är ju extremt vanligt bland oss tjejer, och jag trodde det var rutin att kolla upp sånt vid akuta smärtor. Riktigt pissdåligt av sjukhuset måste jag säga!

Och att du var tvungen att GÅ hem på det.. och inget recept. Alltså.. jag kan känna desperationen och frustrationen.
Krya på dig!!

Beatrice

8 juni 2016 19:17

Ja nu är de vanligt att de undviker operation av blindtarm, förr ville de operera på en gång typ. Ingen som pratade om ultraljud på gyn, blev bara röntgen (som visade nada pga. att de tog en svag bild).

Usch, alltså när jag läste de där på sjukhuset blev jag nojjig! Är du återställd idag? Bara hört talas om endometrios... Jag blev själv förvånad att jag inte fick mer undersökningar, inte försen p årsdagen togs nya bilder så på tisdag eftermiddag kunde man konstatera att det var njusten då den fastnade på en röntgen efter kontrastvätska.

Haha ja tro mig! Jag va både livrädd och så frustrerad, va så rädd att smärtan skulle komma innan jag kom hem och så hade de inte ens skickat iväg receptet! :,D

Nu verkar jag dock må bra! Tror att den sa farväl i fredags, sen att de va småsten tis och ons.
TacK!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice - 28 oktober 2019 10:55

Det har gått ett år och en dag sedan Otto somnade in. Jag försökte skriva igår, men jag kom inte upp från sängen försen kl 16, då gick jag till soffan till 01.30 och sen tillbaka till sängen. Många tårar har fallit detta år, många tankar har passerat...

Av Beatrice - 14 november 2018 08:00


Sagan om Otto har nått sitt slut. Hunden som kom in i mitt liv den 1 mars 2011 och som skulle till att bli hela mitt liv. Han som blev min pirat och som kämpade hårdare när vissa sa att vi skulle ge upp, som charmade varenda veterinär vi mötte och so...

Av Beatrice - 15 oktober 2018 21:31

Sen cirka en månad tillbaka så har jag byggt på en hundträningsplan. Den börjar arta sig och bli bra. Ramen är gjord, det vill säga att stolpar är nere och staketet är på plats. Min pappa var så gullig att han byggde ihop en grind igår som han hade g...

Av Beatrice - 14 september 2018 11:34


Det är fredag och det är dags för del två i utbildningen till rallylydnadsinstruktör! Tjohoo! Jag har lagat mat och gått med Otto till jobbet och handlat foder, godis och bajspåsar (25% på allt denna helg!). Nu vilar han i soffan och jag skriver en p...

Av Beatrice - 31 augusti 2018 22:08


I morse jobbade jag med Hundklimpen från 10-11, handlade sen och pysslade lite med min BuJo innan vi tog en nap jag och Otto. Vi tog sen en kort runda innan jag for iväg till Bra Zoo och jobbade kl. 15-18 (mitt sista korta pass idag! Tjoho!). Jag kom...

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards