Lilla Otto

Alla inlägg under januari 2018

Av Beatrice - 27 januari 2018 21:53

Under fredagskvällen kom Svante in till mig och Otto. Han skulle få sova över hos mig då föräldrarna skulle bort på kvällen. Svante hade trimmats på dagen, så just nu har han kort kort päls på nacken, ryggen och svansen. Nästa fredag ska han trimmas igen. Jag räknar med att vi har trimmat bort en hel del tills dess - för Svantes skull. Det var hemskt att se han trimmas. Skriver mer om det längre fram.


Hursom så sov Svante över. Det går bättre och bättre, inget kraffsande på dörren och inga hoppanden på Otto när han låg under täcket. Otto gillar dock inte att lillebror ska med in till stan, det är hans frizon från lillebror. Men de skötte sig fint, bortsätt från när Svante körde energiurladdning och körde för tufft bus mot Otto. Fick sätta stopp flera gånger.



Lördagskvällen innebar hundträning i Hackvad hundhall. Jag var väldigt låg på grund av en sak som hänt, de bäddade för dålig träning. I efterhand kan jag ju se varför, men där och då i början kunde jag inte förstå varför inte Otto var så klockren som sist, vad hade hänt?


Jag ändrade rutin i början mot förra gången, dessutom var Otto laddad men även stressad och kände sig obekväm när jag var låg. Han kämpande på kanon trots omständigheterna. Men vänstersvängarna var svåra då rumpan åkte neråt, sitt-stå visste han inte vad det var och i åttan snodde han en leksak en gång liksom att han snodde en leksak på slutet när vi körde inkallningar med leksaker som störningar (varför rabblar jag det han inte lyckades med bara?). Han skötte sig faktiskt bättre på paus, inte lika skällig som sist. Högersvängarna är fina och hans sit är exemplariska.

 

Vi får fortsätta träna. Framförallt ska jag ge fan i att ge mig rätt in i de svåra skyltarna. Vi ska träna, busa och ha kul först, sen petar vi! Jag ska gå igenom en plan innan jag börjar, eftersom det tar 30 minuter dit så funkar det kanon att göra det i bilen. Jag ska också se över vad jag är i för mode, jag är SÅ medveten om detta hos mina kunder men inte hos mig. Jag tränar aldrig om jag har en dålig dag, men jag gjorde det nu och anpassade mig inte efter det. En lärdom rikare och besviken på mig själv.


Svante skötte sig helt okej. Han är grym på pauser, sitter/ligger och väntar bara. Han blev lite pipig när Otto fick kampa med sin leksak. Då kom avundsjukan fram. Han var rätt nosig, kanske speglades detta av att jag var låg och lite ur fokus? Provade att träna till enbart godis (lammköttbullar) men det var inte poppis, bytte till leksaken och då var han mycket mer med mig. I åttans frestelse kunde vi gå förbi 1-2 gånger utan problem och han fick kampa med kaninkampen som belöning. Inkallningen klarade han grymt bra, ville ta leksak men sprang till mig istället! Då blev det fest! Så duktig! Han är även kanonduktig på att sitta kvar medan jag rundar honom!




Av Beatrice - 24 januari 2018 06:48


På lördag ska vi till Hackvad hundhall igen! Två av mina kunder blir med och tränar sina hundar också, det blir lite billigare med hyran då vilket alltid är tacksamt. Svante kommer köras med koppel hela tiden medan Otto får vara lös, men som också kommer tränas med koppel då det är krav på tävling. Den 2/4 är vi inbokade för tävling. När jag tänker djupt på det så blir jag helt sinnessjukt nervös, blir helt iskall i kroppen! Herregud, är ju 2 månader kvar! Jag kommer vara ett nervvrak när vi ska tävla! 


  

Den 3/4 2016 var senast vi tävlade. Då körde vi denna bana, en otroligt rolig och klurig bana gjord av Zandra Beijer! Vad som gör det svårt? Ingången till slalom, spring till långsamt och 360° vänster i långsamt tempo! Rumpan tenderar att åka ner på Otto. Jag märkte det på senaste träningen vi hade i hallen, så hemma har vi nu gått fram och tillbaka i hallen för att träna på svängarna. Tjatat "stå, vänster" och det har verkligen gett resultat! Sitt-stå har också varit klurigt, han skjuter ut rumpan åt vänster så pass att det kommer räknas som tramp. Jag har därför skalat ner träningen igen och jobbat om den igen, också gett resultat! Kommenderar dessutom mer utifrån och in, de gör att han inte känner att han måste skjuta ut höften åt vänster.

Av Beatrice - 23 januari 2018 12:44

Idag är det tisdag. Gissa vad? Otto är smärtfri!! Vi har det! Han har inte fått någon som helst medicin sen i lördags morse, nada! Jag kom på vad det var som han var känslig mot i söndags, MULTIFLEX. Svenska djurapoteket har en burk i tablettform som heter Multiflex, denna ska hjälpa till vid artros, muskelåterhämtning osv. I söndags kom jag på att jag hade glömt ge Otto det i 2-3 dagar! Så jag bestämde mig för att inte ge det och se om det blev någon skillnad på magen. Jodå. Natten var felfri, morgonen med, eftermiddagen likaså och kvällen var Otto en bulldoser. Han och Svante lekte järnet och hade SÅ kul! De jagade varandra i snön i en evighet och fortsatte länge inne. I natt har han sovit gott igen och har spelat pussel och tuggat tuggben. VI HAR DET, MULTIFLEX SKA INTE GES TILL KÄNSLIGA MAGAR!


 Kameror är kränkande hälsar han...

 


Nu är det bara återbesöket hos Johan nästa fredag! Jag hoppas han tycker Otto blivit lika fin som jag tycker, vi har mycket muskelbygge och kondis att bygga, Men det kommer. Jag har ju gjort en veckokalender till honom för varje vecka. Där fyller jag i vad vi behöver jobba på och sedan kryssar jag om vi inte gjort det och bockar i om vi utfört något. Det ger en bra uppfattning av vart vi står och vart vi bör jobba. Nu när smärtan är borta hoppas jag vi kan göra många bockar framöver!


En billig version av bullet journal - med min företagslogga på framsidan!   



Av Beatrice - 22 januari 2018 09:00

Jag har anmält mig och Otto till en rallytävling i vår! Närmare bestämt 2/4. Jag är inte säker på om Otto är frisk då, men jag vet att hans tyngsta medicin går ut i karens 1/4, så jag hoppas vi listat ut allt tills dess så vi kan ha kul utan att medicin är inblandat! Bokade in oss på rally nybörjarklass med två starter, så vi förhoppningsvis kan glänsa i en klass! 


Jag har många mer starter som önskemål, skrivit upp i kalendern när slutdatumet är för anmälan så att jag kan anmäla så sent som möjligt. Jag tror, att om vi är smärtfria i år, så kommer vi ta tre godkända resultat!   

  

Hoppas såklart också att fler doftprov kommer ut för nosework! Vill kunna göra ett sådant i år! 
(Vill inte åka 2-3 h i bil för det dock...)




Av Beatrice - 21 januari 2018 19:34

I morgon är dag 3 utan medicin, den dag som Otto brukar få sån magknip att han måste få medicin. Jag kom nyss på att jag inte gett Multiflexen på 2-3 dagar, är det ingen reaktion i morgon så kanske det är det som han reagerar på? Just nu hoppas jag det. Skulle vara så enkelt! Bara bort med dom!


Nästa fredag (2/2) ska Otto till Johan igen och se hur kroppen mår! Jag hoppas han blir imponerad, jag märker inte alls att han har ont eller påverkas av ryggen nu. Måste få in mer benövningar nu bara, mer Ottorumpa! Han har fått banta sen sist också, 1-2 hg har han tappat i alla fall, känner revbenen mer och mer midja - bra för ryggen! Dock varade pälsfällningslyckan en kort stund, han tappar inget längre och ny vinterpäls kom under veckan. Tusan! Haha!



På fredag ska Svante trimmas och på lördag ska vi allihop iväg och träna i Hackvad igen! Kunde verkligen inte låta bli att boka in en träning igen! Svante behöver tränas och Otto tycker det är SÅ himla kul att få jobba! Han fick söka efter sin minipipleksak som är en fisk idag, han hittade den båda gångerna! Han sökte på ett helt annat sätt denna gång, mer med syn än doft. Så coolt att se! Men på lördag ska vi jobba på svängarna och att rumpan ska UPP samt att sitt-stå ska blir rakare, det var de jag reagerade på förra veckan.





Av Beatrice - 18 januari 2018 20:01

Det är torsdag och det har gått en vecka sedan jag var hos veterinären! Otto har nu två nya mediciner som ska fungera lugnande för Ottos mage. Han får magknip ca var 4e dag och hittils har jag gett kortison som smärtlindring, men det känns inte ultimat. Jag vill kunna fasa ut alla starka mediciner liksom. Så den ena ska döda gaser i magen och den andra ska lugna tarmarna. Hittils är jag inte jätteimponerad, satte in gas-medicinen igår då jag inte tyckte att smärtan hos Otto försvunnit som önskat, så nu hoppas jag att vi kan köra såhär i 1,5 vecka och utvärdera.



Idag stod han på balansplattan! Så stolt, vi har bara jobbat med enbart fram eller bakdel hittils, men idag fick han kliva upp med alla ben. Han är så himla fin i kroppen nu! Mjuk och spänstig, ingen tendens till smärta från rygg eller rumpa! Det skakade en hel del, men jag tror vi ska kunna köra detta varannan dag nu tills att vi träffar Johan 2/2. Vi lyfte även ett ben i taget och körde lite puttar, balansen var även där förbättrad. Avslutade passet med lydnad! Vi körde lite finputs på det som jag tyckt varit lite rangligt på träningen i hallen sist, sitt-stå (ställer sig väldigt snett) och svängar till vänster/höger (rumpan kommer ner för lågt). Han imponerade även där, han är så snuskigt smart! Hoppas hoppas vi får komma ut och tävla i april!



Av Beatrice - 14 januari 2018 01:41

Idag har mina hjärtan varit med på inomhusträning med två utav mina kunder, sen ett tag tillbaka, även vänner! Jag blev så imponerad av min Otto, vi provocerades med kvackande leksaksankor och flygande tomtar i 8:ans frestelse, han valde ändå bort alla dessa låtande och rörliga störningar för att vara med mig! Jag kommer leva på det SÅ länge! Känslan idag var tip topp! Han var inte nere och nosade i backen alls, han var grym! 

 

 

Svante fick gå rallyskyltar med mig för första gången. Vi gick en hel bana med godis och leksaker - så imponerad där med! Vi har många träningspass framför oss, han har lite svårt för on och off - vilket är typiskt för hans ålder (9 mån) plus att han är väldigt förtjust i dofter i gräset! Men för att vara första gången vi tränade seriöst ihop så är jag mer än nöjd!

 


Jag avslutade vår träning med att göra inkallning med pojkarna, Svante fick göra två då han i första rundan fick tag på alla störningsleksaker som låg på träningshallens mitt. Superlattjo tyckte han, men jag fortsatte springa runt och leka med belöningsleksaken, till slut så kom han och ville leka med mig - det fick han också! Vi gjorde om det igen, då kom han som en skjuten pil! Otto var enormt taggad och sprang för glatta livet till mig, busade loss med kaninen när han kom fram, min pärla!

 

Jag älskar mitt jobb, mina hundar och mitt sätt att träna hund, för det funkar - och vi har alla jäkligt kul! Jag kommer leva på detta länge, jag log i bilen på vägen hem och jag log då och då under kvällen som tillbringades till att vara valpvakt, sen log jag igen när jag åkte hem. Hundar är fantastiska djur, mina hundar är fantastiska.

Av Beatrice - 13 januari 2018 00:23

Idag var Otto iväg till veterinären. Jag ville kolla upp honom över lag, se vad min veterinär tyckte då hon inte sett honom på lite mer än ett år. Vi gjorde en allmänundersökning, klämde igenom hela honom, såg öron och mun osv. Jag ville mest fokusera på magknipen som han får var fjärde dag, jag vill få bukt på det helt enkelt. Nu har han fått kortison som smärtstillande och jag vill fasa ut kortisonet och ge annat, något mildare. Sagt och gjort. Nu har Otto fått en medicin som ska lugna tarmen lite, den ska ges när magknipen kommer. Om det är något nu så kommer magontet i natt eller under morgondagen, dock får jag inte ut medicinen försen klockan nio i morgon så det kan bli ett hinder mot att bryta kortisonet.


     

Otto 7 månader (sept 2011)



I morgon ska vi träna i Hackvad. Både Svante och Otto ska med. Vi ska helt enkelt ge oss på detta med två hundar på träning för första gången - spännande. Nervöst, men det ska gå bra. Vi ska köra rally och rallymix hade jag tänkt. Borde ta med mig kameran! Kan bli kul att föreviga!



~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards