Lilla Otto

Alla inlägg under februari 2018

Av Beatrice - 27 februari 2018 20:11

Det är tisdag och jag hade räknat med att jobba idag, men nej. Kroppen sa nej. Jag har tagit hand om mamma sen i fredgas då hon åkte på en elak förkylning, när jag skulle lämna över omhändertagandet av mamma till pappa igår så åkte jag på samma skit. Feberfrossor, hosta, huvudvärk och svullen hals. Så jag blev hemma från jobbet. Det är en sån elak förkylning att mamma fick den av en av sina kunder, som hon sen drog vidare på hennes kompis... och sen mig. Skulle inte förvåna mig om pappa blir sjuk nu med. Hemma från jobbet lär jag bli i morgon med, bara känner hur pengarna sinar iväg.


 

Idag är det dag fyra utan medicin för Otto. Han fick ju medicin i fredags då jag upplevde att magen började bli irriterad, men nu har jag plockat bort allt som innebär fågel/ägg och nöt/mjölk. Jag tycker mig se en förändring, men han vill inte riktigt hoppa upp i soffan idag. Upp till sängen har det gått bra, jag har ju en pall, men till soffan har jag antingen fått hejja-på honom eller lyfta upp rumpan. Jag hoppas det bara är svaga lårmuskler och lite stelhet som han känner av, för magen känns inte svullen eller så. Men fisarna luktar illa, bajset är dock toppen.


 

Vi var ju i hallen i söndags i två timmar. Jag tänkte ge mig på en analys av oss igen, lärde mig ju mycket sist om oss och jag måste säga att jag gjorde det igen. Jag satt och funderade i bilen på vad vi behövde jobba på, vad våra dagsformer var osv. Jag var så otroligt taggad att jag blev övertaggad och fräsig mot tjejen jag var där med, hon hade sett ut en bana och jag tyckte den tog sån tiiid att bygga upp! Så inför nästa tillfälle bokade vi 3 timmar, dock är vi fler folk då så pauserna blir mer tydliga liksom att jag inte behöver känna mig stressad. 


  

1. Bygg rallybanan INNAN du tar in hundarna. Otto blir stressad och tar ut mycket av sitt pepp när han står och väntar (skäller). Börja med honom som du gör nu, Svante klarar av att vänta på sin tur.


2. Gör enbart enkla och roliga övningar första rundan! Kom in i ett flow innan du börjar peta på projekten!


3. Svante behöver busas igång för att få fokus, inse att godis INTE är grejen. Ska jag ge godis vill han ha frystorkade Orijens! Leksak är dock the shit här. Underskatta inte det på Otto heller för den delen...


4. Inkallningarna ska inte vara så svåra. Se till att de lyckas istället! Denna gång körde vi ett fågelgosedjur och en gosedjursåsna på varsin sida om inkallningssträckan, jag var ju "tvungen" att gå dit och trycka på båda så de lät, sedan kalla in, och vad händer? Båda grabbarna for efter leksakerna. Gick bara tyst framåt och hämtade hunden, la tillbaka leksaken och överlämnade hunden till "fasthållaren" så nytt försök kunde göras. Då gick det bra. Men irriterande att jag inte lärde mig från sist (då trodde jag dock det handlade om att jag var tråkig).


5.Tuggben är ingen dum idé för att skapa lugn. De borde du ha lärt dig vid det här laget...



Av Beatrice - 25 februari 2018 10:09

I torsdags (22/2) gick Otto över helt på Acanas grass-fed lamb, samma dag började han galoppera på promenaderna! Han har gjort det i fyra dagar nu, jag får för mig att det har med spänningar i magen att göra och att de nu släppt! Hoppas hoppas det!


I fredags (23/2) fick Otto 2,5 mg kortison då hans buk var spänd. Jag behandlade innan jag såg tecken på att han var för hindrad i sina rörelsemönster. Dvs. innan jag såg att han fick för ont av det. Samma dag såg jag till att grabbarna fick de sista hudbenen vi hade på landet, nu blir det lammben eller vegetabiliska ett tag framöver så jag får en tydlig bild över Ottos mage och varför den slår bakut ibland. Den 19-20 mars måste vi ha hittat orsaken och därmed kunna låta bli kortisonet om vi ska kunna tävla 2 april, låt oss hålla tummarna för det!


     

Dessa kör vi på nu som tugg. Majstors lammtugg och Whimzees veggiesticks!

  


Idag galopperade Otto fortfarande på promenaden, hoppade efter lite snöflingor osv.  Men inom 1-2 dagar ser jag om fodret och tuggen gett resultat, jag hoppas det så mycket att det gör ont i kroppen på mig! ÄR det så att jag hittat nyckeln, ja då kör vi ju bara såhär resten av hans liv! Då kan vi köra medicinfritt helt och bara älska livet! Tuggbenen gillar han och ingen av dom är en större favorit över en annan - vilket är skönt!


I eftermiddag åker vi till hundhallen och tränar! Jag ska försöka göra upp en plan för oss alla tre. Att det blir rally är givet, men mer vad vi ska fokusera på. Svante tänker jag mig lite fotgående och fokus samt stadga. Otto tänker jag mig snygga svängar med, sitt-stå och sitt-ligg samt tempoväxlingar. Viktiga är att känna av oss, hur vi mår och vilken dagsform vi är i! Otto och jag har sovit på landet denna vecka väldigt mycket, så just nu är vi hemma ett par timmar och laddar upp så båda hundarna är taggade och pigga på träning!



Av Beatrice - 19 februari 2018 11:30

Måndag och ny vecka! Har precis haft en privatkund och kommit hem. Otto är inte hundra idag, så han har fåt massage och lite gaslösande. Ska strax iväg till nästa kund, så hoppas det gett med sig tills jag kommer hem. Har även försökt få tag på veterinären, så de kan skriva ut Prednisolon till Otto. I och med foderbytet är magen lite irriterad gissar jag, men nu går han enbart på nya fodret i alla fall! Håller tummarna för att detta är det sista i hans magknip!


   

Efterfrågar lite vår!

Av Beatrice - 11 februari 2018 12:41

Sen i onsdags har jag påbörjat övergången till ett nytt foder till Otto.

Vi körde Robur i våras, hade ett uppehåll över sommaren och provade då Acanas six fish vilket gjorde att Otto fick analsäcksinflammation. Vi gick tillbaka till Robus lamm och ris, men efter sommaren gjorde leverantören om fodret och jag upplever att Ottos mage inte gillar den. Han fiser mer och verkar ha lite magont då och då fortfarande, så jag bestämde mig för att han skulle få gå över till Acanas grass-fed lamb eftersom det fodret inte innehåller några andra kötter/fetter från andra djur än lamm. Det har högre halter på det mesta, tyvärr inte svenskt kött men däremot en spårbar kod på baksidan så man ser vart djuren kommer ifrån för förhållanden. Jag tänkte att vi skulle rulle över på detta, förhoppningsvis är det sista foderbytet... 


Svante gillar Ottos gamla foder, så kanske får han gå över på det eftersom han är så himla svår att få i någon mat just nu. Vi provar allt möjligt, men han är verkligen en periodare! Han ska för övrigt trimmas klart på tisdag!


 

Bozita robur sensitive lamm och ris:

Ingredienser:
lamm 32 % (torkat lammkött 20 %, färskt lammkött* 12 %), ris*, majs*, majsgroddar*, benmärg* (animaliskt fett från nötdjur och gris), potatisprotein*, hydrolyserat lamm*, torkad betmassa* (avsockrad), mineraler, linfrön*, cikoriainulin* (FOS 0,63 %), rosmarin*, jäst* (inkl. ß-1,3/1,6- glukaner, 0,05 %), glukosamin* (0,05 %), kondroitinsulfat* (0,004 %)

*Naturlig råvara.

 

Tillsatser:

 

Näringstillsatser:
vitamin A (11100 IE/kg), vitamin D3 (1170 IE/kg), vitamin E (300 mg/kg), vitamin C (405 mg/kg), taurin (1000 mg/kg), koppar (5,9 mg/kg) [koppar(II)sulfat pentahydrat], mangan (5,8 mg/kg) [mangan –II & -III oxid], zink (36 mg/kg) [zinksulfat, monohydrat], jod (1,8 mg/kg) [kalciumjodat, monohydrat], selen (0,1 mg/kg) [selenjäst].
Energirika näringsämnen skyddas av EU-godkända antioxidanter.

 

Råprotein23.0 %
Råfett13.0 %
Råfibrer2.5 %
aska6.0 %
Kalcium1.2 %
fosfor1.0 %
Fuktighet10.0 %
omega-3 fetter0.4 %
omega-6 fetter2.8 %

 

 

Acana grass-fed lamb:

Ingredienser:
rått gräsuppfött lamm (18 %), torkat lammkött (18 %), hela gröna ärtor, hela röda linser, rå lammlever (4 %), lammfett (4 %), färska Red Deliciousäpplen (4 %), hela kikärtor, hela gröna linser, hela gula ärtor, rå lammage (2%), rå lammnjure (2%), torkad lammbrosk (2 %), linsfiber, havsalger (1,2 %) (ren och hållbar källa till DHA och EPA), färsk hel butternutsquash, färsk hel pumpa, torkad brun kelp, frystorkad lammlever (0,1 %), salt, färska hela tranbär, färska hela blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon.

 

Näringsinnehåll:
vitamin A (11 000 IE/kg), vitamin D3 (1 000 IE/kg), vitamin E (230 IE/kg), vitamin B1 (tiamin) (30 mg/kg), vitamin B2 (riboflavin) (15 mg/kg), vitamin B3 (niacin) (75 mg/kg), vitamin B5 (pantotensyra) (18 mg/kg), vitamin B6 (pyridoxin) (10 mg/kg), vitamin B12 (0,25 mg/kg), folsyra (2,1 mg/kg), kolin (1 400 mg/kg), natrium (0,32 %), klorid (0,5 %), kalium (0,7 %), magnesium (0,11 %), järn (250 mg/kg), zink (230 mg/kg), koppar (20 mg/kg), mangan (21 mg/kg), jod (2 mg/kg), selen (0,5 mg/kg).


Vegetabiliska innehållsämnen:
cikoriarot (400 mg/kg), gurkmeja (100 mg/kg), mariatistel (100 mg/kg), kardborrerot (100 mg/kg), lavendel (100 mg/kg), läkemalva (100 mg/kg), nypon (100 mg/kg).


Råprotein31.0 %
Råfett15.0 %
Råfibrer5.0 %
aska7.5 %
Kalcium1.5 %
fosfor1.1 %
kondroitin800.0 ml
Fuktighet12.0 %
aminoglykosider600.0 ml
lysin1.86 g
cystin0.3 g
metionin0.43 g
omega-3 fetter0.1 %
omega-6 fetter1.8 %
kalorier som kan förbrännas3393.0 kcal
article.analysis.ingredients.arginin1.99 %

Acana har dessutom kommit ut med treats som är lika Orijens! Jättebra tycker jag! Vi har provat dessa och de var minst lika goda som Orijens lamm, så vi varvar båda nu beroende på bäst i pris! På jobbet har vi 2 för 99:- vilket är kanon!  

 

Av Beatrice - 9 februari 2018 20:21

I veckan valde jag att avmaska Otto. Mammas och pappas katt har haft mask nyligen så de avmaskade både han och Svante. Så nu fick Otto också avmaskas, för säkerhetsskull. Har nu i två dagar gett Otto Fortiflora silat genom en tésil eftersom den innehåller kyckling som smaksättning, för sist han avmaskades (2013) så fick han analsäcksinflammation då han blev för lös i magen. Han var riktigt fin på förmiddagen trots allt, så det bådar gott!


Nu tänkte jag att vi skulle åka ut till Svante. Han ensamtränar hos mamma och pappa då de blev bortbjudna, jag tänkte åka dit och läsa ut en bok och sen åka hem igen. Kanske passar jag på att jobba grabbarna lite också? Blir jobb för min del i morgon 10-15 i alla fall...


 

Av Beatrice - 2 februari 2018 11:42

Johan Merler på Evidensia sa idag: "Han är riktigt mjuk och fin i kroppen nu! Såhär fin har han nog aldrig varit, bra tränat!". Otto hade en liten spänning i bröstryggsövergången vilket jag känt på honom nu senaste två veckorna samt att han var lite spänd i vänster fasettled, men det mjukades snabbat till av bästa Johanl!

 

  

Nu ska kavalettin bara köras en gång i månaden, massagen trappas ner och balansplattan ökas på för att bygga mer muskler! Jag skickade även ett sms till Johan och frågade angående benmaschetterna, om de också ska trappas upp. Bara kört dessa två gånger i år, så har vekligen inte puschat Otto i det! Men tror det skulle vara bra för hans bakben, att få lyfta och trampa igenom ordentligt!

 

Och Otto som jag bestämde skulle få somna in 5/10 2017 har nu en tävling inbokad 2/4 2018, är det inte helt sjukt?! 

 

 

Av Beatrice - 1 februari 2018 18:55

Idag är dagen innan Johan! Vi ska iväg kl 10 i morgon och klämma igenom ryggen. Tycker han är så spänd i hela högersidan, så jag hoppas att det är därifrån han får smärtan som kommer nu. Är det de så får han några behandlingar så är det klart sen, låt oss hoppas det! Ser jag ingen förändring överväger jag att röntga igen i mars, bara för att se om något nytt är på gång. Jag vill vara säker på vad vi håller på med, nu känner jag mig trygg i och med Johan i morgon i alla fall.


Otto sommaren 2016  

 

~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Skapa flashcards