Lilla Otto

Alla inlägg den 6 december 2013

Av Beatrice - 6 december 2013 21:48

Igår kväll åkte jag till jobbet vid 15, när jag kom hem vid kl 19 så var Otto spänd. Lite uppblåst om jag ska försöka förklara så tydligt som möjligt. Jag gick ut med honom för att kissa och han ville inte alls gå, jag hade ju satt på täcket och så blåste det så pass, aldrig populärt. Men runt byggnaden tvingade jag honom.


När vi sen kom in så sprang han till min lilla fejkkamin och värmde sig. Den hade stått på sen jag var på jobbet så det var varmt i lägenheten, öppnade dörren till uteplatsen och satte mig på golvet. Hade hällt i mat i matskålen till grabben och var nojjig som han ibland kan vara. D.v.s när jag häller ned mat i skålen så spärrar han upp ögonen och springer och gömmer sig i antingen buren eller i sängen. Jag vet att han brukar göra så och istället för att pressa honom så tog jag in matskålen i rummet och så satte jag mig på golvet och kollade på tv men hopp om att han skulle komma och äta. Han kommer fram men skakar (som han också gör vid dessa tillfällen). Så jag hämtar ett tuggben, ett sånt där litet med kyckling runt är hans favoriter. Han blir glad och hoppar iväg och tuggar, äter upp hela benet och även lite på ett annat. Min pluggkompis ringer så vi pratar i ca 10 minuter och på den tiden har Otto ätit upp sin mat (som jag blötlagt och stoppat ner några goda godisar i). Grabben lägger sig och sover vid min sida i soffan. Klockan närmar sig midnatt och när jag tittar på grabben så skakar han än, han har även som nervryckningar från magen/buken som jag tyckte var konstigt men som jag trodde skulle försvinna under lite sömn. Vaknar ett flertal gånger under natten av att grabben rycker från magen och skakningarna är kvar. Vid 6.30 ger jag upp, jag tycker han är lite uppblåst igen så jag gissa på att antingen är det gaser eller så är han bajsnödig. Går ut med grabben (utan täcke trots blåsten, nu ville jag ha fart och driv från hans sida) så springer vi i ca 10 minuter, han kissar och bajsar och sen fortsätter vi in. Men genast var han ännu sämre. Jag tänkte att nu släpper det, han har ju bajsat så nu kommer väl gaserna. Han skakar mer och försöker gömma sig, jag fick för mig att han nog trodde att jag skulle till jobbet. Så jag släcker ned lägenheten och startar kaminen igen och så kryper jag ner under täcket. Han hoppar upp och kollar till mig, det var smärta i hans ögon jag såg och genast kände jag att allt var fel. Jag hämtade ett tuggben så han skulle få tugga lite (tugga är lugnande) trots att jag vet att om det var förstoppning så är inte mat bra, men i och med att han bajsat kändes det ändå okej. 


Vi lägger oss och sover, eller i alla fall jag. Otto skakar och rycker, men mycket mindre nu. Bestämmer mig för att ringa veterinären och rådfråga, men min veterinär har tydligen stängt på söndagar. Bryter ihop lite. FAN. Jag går ingen annanstans! Men så tittade jag på grabben, la min hans över hans rygg och kände skakningarna. Helvete heller, han mår inte bra och jag har lovat honom att göra allt jag kan för honom, om jag så ska säga åt veterinären att han/hon är för hårdhänt eller gör fel och kräva att få träffa en annan. Ringer till nya jourkliniken i Kumla och de ger mig en tid och att jag ska vara där på 30 minuter, jag som är dålig på att hitta och ovädret som var så sa jag att jag säkert skulle bli sen men att jag åker på en gång.


Väl framme ska vi skriva på papper innan vi får komma in, hinner bara fylla i datum innan Otto och jag blir omhädertagna av en trevlig djurskötare (kan inte finna hennes namn på deras hemsida) men hon tog väl hand om oss. Efter bara någon minut kommer Loay in och kollar på Otto. Han kollar hjärtat först som visar sig slå extraslag på vänster sida, höger sida låter bättre. Lyssnar på lungor som låter bra men med korta andetag. Han klämmer igenom Ottos mage och grabben gnyr när han närmar sig bröstkorgens mjuka parti under. Loay klämde flera gånger och Otto bara gnydde, ville be han sluta men samtidigt ville jag ju att han skulle hitta något. Vi bestämde att han skulle röntgas och sen ta blodprov för att kolla att det inte är kortisonet som påverkat levern som jag blev rädd för.


Otto sköter sig superfint vid röntgen, jag var med och höll i honom fast det knappt behövdes. Jag pratade bara lugnande med honom och djursköternskan var imponerad av honom. Jag med. Vi fick sen smyga tillbaka till rummet och samla oss en stund innan Loay kom in igen och skulle visa bilderna. Vi togs in i ett litet rum där jag satt med Otto i knät medan han förklarade för oss att hjärtat var förstorat, likaså levern. Han berättar också att han kan se att det är vätska i lungorna och runt om hjärtat. Vid det här laget sitter jag med tårar i ögonen, det låter så hårt allt han berättar. Jag återberättar allt han säger för att vara säker på att jag fattar allt rätt och sedan tas jag tillbaka till rummet. Här bryter jag ihop en kort stund. Skickar ett sms till mamma om att vi är på akuten och ett till pappa om att Ottos hjärta och lever är för stora. In kommer djurskötaren och tar tre blodprov, vi pratar och jag frågar om han kan bli bra igen. Hon ser orolig ut när jag berättar hur bilderna såg ut, hon tittar på Otto, klappar om honom och säger att klart ska han bli bra sedan lämnar hon  rummet. Sen kommer Loay in igen och berättar att det är oklart om det är primärt eller sekundärt, d.v.s om det går att orda eller om det är såhär det kommer vara. Vi bokar in ultraljud på onsdag 14.15 för att kolla på hjärtat och se hur goda chanser vi har. Sedan lämnar han rummet och nu är det floder ur mina ögon, Otto ligger mot min sida och gnyr. Jag ringer pappa och berättar, pappa blir också orolig och sen lägger vi på. Djursköterskan kommer in igen och ger Otto pencillin, antibiotika och smärtstillande samt vätskedrivande. Sen blev jag själv igen. Tårarna sprutade nu. En sköterska kommer in och säger att regleringen inte funkar p.g.a stormen så jag måste betala in hela summan idag sedan frågar hon hur det kommer sig att Otto är där. Tårarna sprutar igen och jag återberättar. Sen lämnar hon mig också, säger att jag får ta all tid jag behöver innan jag samlar mig och går ut. Loay och djursköterskan kommer in igen, han ber mig sluta gråta och säger att allt inte är slaget i sten än, det kan fortfarande vara sekundärt.


Samlade mig och så åkte vi hem till mina föräldrar. Tände en brasa och låg och skaka och gnydde fram till kl 14, sen ringde jag veterinären och fråga om jag fick ge mer smärtstillande. Det fick jag, så nu fick han Metacam också. Sen slappnade han av mer, legat och kollat hela eftermiddagen till kvällen. Alltså inte sovit alls. Stackars min älskade grabb. Han har till och med kissat på sig på grund av allt vätskedrivande och fy så han skämdes mitt guldkorn!  Han har i alla fall fått i sig lite kokt fläcklägg och leverpastej, springt ut och kissat tre gånger mellan vilorna. Jag sökte på "förstorat hjärta hund" på google och möttes bara av jobbiga grejer. Allt mellan att han skulle behöva somna inom en vecka till en månad men om turen finns kanske bli 7 år. Det är hjärtskärande alltihop, jag som trodde det var gaser han hade. Men när jag tvingade honom att springa i morse så trycktes ju lungorna ihop ännu mer och hjärtat bankade hårdare och blev alltså större mot lever och lungor. Känner mig hemsk, men hur skulle jag kunna veta? 


Sammanfattat: Otto har förstorat hjärta och lever, vätska i lungorna och kring hjärtat. På onsdag så ska vi genom ultraljud kolla om det är sekundärt eller primärt.



~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards