Lilla Otto

Alla inlägg under september 2015

Av Beatrice - 25 september 2015 11:18

Precis besiktat bilen, den gick igenom! Nu har Otto och jag varit på en promenad och han vilar tätt intill mig som pluggstöd. I eftermiddag ska jag skicka in en avancerad mindmap och sen ikväll blir det showtime med kusinvitamin!

  

I morgon ska jag jobba också! 11-16 och på söndag 12-16

Av Beatrice - 24 september 2015 22:36

Torsdag: Idag har jag fått besked på min topikanalys från universitetet. Den blev godkänd! Så himla glad och stolt! de flesta hade fått komplettering, därför är jag extra stolt! Genomförde också mitt försvarstal idag, fick jättefin kritik och var den enda i min halva av klassen som körde utan manuspapper! Stolt igen alltså ;)


 

Saknar dessa två <3


Efter talet åkte jag och köpte thaimat! Mumsigt! Man får fira med bra mat! ;) Sen åkte jag hem och hämtade en bok och bytte om, sen blev det personalmöte i TRE timmar. Haha! Det var intressant och så kul att få vara tillbaka på macken en stund! Saknar det lika mycket som jag inte gör det tror jag... Väl hemma delade jag och pappa på min andra box med thaimat och sen gjorde jag en utvärdering på mitt tal.


Av Beatrice - 23 september 2015 19:52

Efter att ha vaknat upp i morse med en sjuk Otto så fick jag nog. Gav han medicin, gick en sväng så han fick göra 1 och 2 och sen in och starta upp en brasa så han fick vila vid den - det bästa han vet. Efter det tog jag kontakt med en annan uppfödare än min och bad om hjälp. Jag fick tips om att byta foder. Sagt och gjort, i eftermiddags åkte jag och köpte nytt foder! Nedan visar jag skillnaderna på fodrena, främst är det skillnad på vart köttet kommer ifrån. Den nya är lamm och ris medan den gamla var kyckling/kalkon och ris. Jag hoppas verkligen att detta är vårt slutmål! Tänk om han blir helt bra efter detta!  


 

Gotlandian Lamb roast - Bozita (Lantmännen)

Tillagad med lamm som enda animaliska proteinkälla, vilket passar extra bra för känsliga hundar. Kryddat med med rosmarin och mynta för att framhäva lammets allra finaste smaker.

För hundar från 1 år | 22% protein, 11% fett

 

Bozita Nordic By Nature Gotlandian lamb roast bjuder på en smakupplevelse från de gotländska hedarna och är tillverkad med färskt lamm. Kombinationen med rosmarin och mynta är välgörande och ger en extra god smak. Rosmarin är känt för sina antibakteriella egenskaper och har en uppiggande effekt på din hund, samtidigt som myntan kan bidra till att hålla hundmunnen fräsch.

Råvarorna är varsamt behandlade under hela tillagningsprocessen för att behålla ett balanserat näringsinnehåll. Fodret är rikt på animaliska proteiner och har ett välbalanserat innehåll av alla nödvändiga fibrer, mineraler och vitaminer som ger din hund all den näring den behöver.

Med lamm som enda animaliska proteinkälla kan produkten vara ett alternativ för känsliga vuxna hundar med normal aktivitetsnivå.


Sammansättning: Ris*, lamm (färsk* 12%, torkad 11 %), majs*, majsgroddar*, majsgluten*, potatis* (5%), melasserad torkad betmassa*, benfett*, hydrolyserad lamm*, mineralämnen, linfrö*, jäst*, rosmarin* (0,2%) och mynta (0,2%).

*Naturlig råvara.

Tillsatser (per kg): Näringstillsatser: Vitamin A 11000 IE, vitamin D3 1100 IE, vitamin E (all-rac-&alpha;-tokoferylacetat) 70 mg; taurin 1000 mg; koppar (koppar(II)sulfat, pentahydrat) 20 mg; mangan (mangan(II)oxid/mangan(III)oxid) 9 mg; zink (zinksulfat, monohydrat) 89 mg; jod (kalciumjodat, monohydrat) 3 mg. Teknisk tillsats: Naturlig antioxidant.

Analytiska beståndsdelar: Protein 22%, fettinnehåll 11%, kolhydrater (NFE) 47%, växttråd 2%, råaska (mineraler) 6,0 % (därav kalcium 1,0 % och fosfor 0,9 %), omega-6 3%, omega-3 1,1%, vatten 10%. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.


°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Eukanuba sensitive digestion

Rekommenderas till vuxna hundar 1+ år med känslig mage

 

Eukanuba Daliy Care Sensitive Digestion är anpassad för hundar med känslig mage. Innehåller en högre mängd prebiotiska fibrer – FOS för att främja en stabil mag-och tarmhälsa. Lättsmälta ingredienser för en känslig mage samt optimala nivåer av protein, fett och kolhydrater till din hund för att möta dessa behov. Det ger alla viktiga vitaminer och mineraler som behövs. Innehåller högkvalitativa råvaror och endast animaliska proteinkällor främst från kyckling.

 

Sammansättning: Torkad kyckling och kalkon (22.0 %) ris (21 %), majs, sorghum, animaliskt fett, sockerbetsfibrer (2.8 %), fiskmjöl, heläggspulver, hydrolyserat animaliskt protein, fruktooligosackarider (0,77 %), dikalciumfosfat, kaliumklorid, natriumklorid, natriumhexametafosfat, fiskolja, kalciumkarbonat, linfrö

 

Tillsatser: Vitamin A: 46.671 IU/kg, Vitamin D3: 1.532 IU/kg, Vitamin E (&alpha;-tocopherol): 256 mg/kg, Betkaroten: 5.0 mg/kg
Kcal/kg: 3.578
MJ/kg: 15.0

 

AnalysProtein: 23.0 %, Fett: 13.0 %, Omega-6 fettsyror: 2.30 %, Omega-3 fettsyror: 0.33 %, Råaska: 6.80 %, Växttråd: 1.6 %, Vatten: 8.00 %, Kalcium: 1,20 %, Fosfor: 0.95 %

 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

Han fick blandat nu ikväll och roligt nog så sållade han ut Eukanoba och åt bara Gotlandian Lamb roast...

Jag måste dela med mig om något jag lärde mig idag också som jag inte visste - nämligen att om hundens bajs är väldigt mörkt tyder det på blödningar i tarmen. Det var nytt för mig och något jag ville dela med mig av! Tydligen är detta likadant för människor! So check your poop! ;)

 

PS. Skrev på bostongruppen på Facebook, bara massa pepp och tips! <3 Gick med i VetBase på Facebook och frågade också... Något jag aldrig gör om. Det var bara folk som tyckte att jag skulle avliva honom, att jag var egoistisk och att det var synd om Otto som skulle plågas hela sitt liv. Ni vet att jag inte skulle låta min egoism gå före Ottos bästa!

Printat lite från vad de skrev:

 

"Ursäkta, Men en hund med "alla" dessa fel samt misslyckade behandlingar... Så kan jag inte låta bli o undra , för vems skull han fortfarande hålls i liv... Vill inte vara elak men ibland behöver man tänka 2 gånger o på mer än sig själv...."

 

"Stackars hund ska han leva i plågor hela livet. Egoistiskt!"

 

"Vill inte komma med några moralkakor men ibland känns det som att man inte ska hålla hunden vid liv till varje pris man måste tänka på hunden i första hand. Fördelen djuren har är att de får somna in i lugn och ro utan att veta vad som händer."

Av Beatrice - 21 september 2015 11:14

 

Mamma är Italien och det betyder att pappa och jag har far-och-dotter-tid. Vi har något som är obligatoriskt då, nämligen mackaronepudding. Pappa gör den så fantastiskt god och vi äter mer än vad vi behöver. Han gjorde en stor bytta och vi, seriöst, lassade på våra tallrikar. Sen toppar jag med ketchup och pappa blandar ketchup och lingon. Det är ett måste säger pappa, annars smakar det ju inte gott säger han. Det är nog en av alla knasiga saker jag kommer minnas pappa för

I lördags monterade vi ned min brors förvaringshylla och hans skrivbord samt hurtsar. Igår sålde jag hyllan och i veckan dyker en man upp och hämtar skrivbordet. Så skönt att få ordning på min brors rum! Tror jag kommer sitta en hel del där och läsa och plugga när jag väl är på landet! När bäddsoffan kommer till jul kommer jag även sova där natten till julafton - bara för att få den där känslan som barn på julafton! Min bror och hans tjej kommer hem till jul, så de tar mitt gamla rum som numer är omgjort till gästrum.


Nu idag har jag gått upp strax efter 7 för att få lite extra tid för mig och Otto. Vi har gått en promenad på morgonen där han fått vara lös hela rundan och efter det åt jag såklart av måltiden som nämnt ovan. Nu blir det att plugga lite innan jag åker till skolan, efter den ska jag eventuellt plocka upp Otto innan hundkurserna ikväll. Det beror på om pappsen hinner hem från jobbet som han ska. Återstår och ser alltså!

Av Beatrice - 18 september 2015 23:51

En fredag som inte gjort mycket väsen av sig. Började dagen med morgonmys med Otto i sängen, lite frukost och sen en morgonpromenad i storm och regn. Sen oponerade jag på några andras arbete och skrev klart mitt och en studiekamrats. Efter det diskade jag, gick ut med Otto, slängde otroligt mycket sopor och sen drog jag till Ica. Det tog längre tid än väntat då priserna inte stämde som de skulle, men sen hem och åt potatisbullar! Har ni ätit det? Jag fick det i skolan som liten och blev sugen att prova eftersom Ica har dem på erbjudande nu. Var faktiskt godare än vad det var i skolan! Suprice! Not.

 

 

 

Vi håller ju på att göra om min brors rum vilket jag nämnde sist. Tänkte att jag skulle bjuda på tapeten här då jag vet att jag inte har så många bekanta som läser bloggen, utan mest hundfolk. Jag älskar tapeten, den blir något blå i rummet men det ska dämpas med att alla detaljer är i vitt. Soffan och fåtljen blir dock i mörkare turkost.

 

 

Ikväll skulle jag ha jobbat med Hundklimpen - vilket jag gjorde, men med helt fel sak. Jag skrev om mitt övningshäfte som förut var på 15 sidor, den är numera på 7 sidor. En himla skillnad! Framförallt är allt samlat, alla stegen, det är SÅ skönt! Det blev tydligare och smidigare alltså!

 

Men det betyder att jag nu har plugg i skolan som ligger efter och sen att jag ska gå in på alla typ 20 hundraser tills på måndag då kurserna ska rikta in sig på raser och anpassad träning. Inte så smart av mig att prioritera detta nu, men samtidigt är det skönt att ha det gjort! Nu behöver jag inte tänka mer på det. Tänkte att jag skulle vara smart och spara alla dokumenten om raser också, eftersom det är vanliga raser så kan jag använda dom i framtiden med. Men nu blir det kväller! Blir jobb både lördag och söndag nu och även nästa helg för att kunna vara lite ledig inför tentan vecka 42 sen. Kram på er!

(Lovar er mer om Otto i nästa update)


Av Beatrice - 15 september 2015 11:56

Utanför fönstret slår regnet i backen. Usch vilket väder. Otto fick ha på sig vintertäcket när vi gick ut, det här regnet är INTE kul. Han ville inte gå upp i morse, trodde han hörde regnet, men visade sig vara magknip. Så in efter rundan och ge en svag dos kortison, blev i rättan tid för när jag nyss kom hem från att ha lämnat in bilen på verkstaden orkade han inte ens möta mig i dörren. Ville inte hoppa ned från sängen, gör för ont. Efter att jag fått av mig ytterkläderna så kom han, ynklig som den ynkligaste. Pussades på golvet och sen hjälpte jag upp honom i sängen igen där han pussade mig blöt i hela ansiktet. Älskade havregryn

Bilen är nu inne på service i alla fall, rutan ska bytas till en som jag kan se ut igenom utan att hoppa som en groda för att se alla skiftningar i glaset - skönt. Mamma plockade upp mig eftersom det regnar så, på vägen hem körde vi förbi en tapetaffär där jag fick välja tapet till brors gamla rum. Tidigare har där varit svart och rött, väldigt mörkt med andra ord! Nu blir det svagt grått istället med lite riviga små rutor nästan. Jag föll pladask. Älskar grått! 


 



Igår var det fjärde gången på valp och unghundskursen. Hade så himla kul! Älskar när andra kan bjuda på sig själva, även jag. Det gör att stämningen blir så mycket bättre! Alla vågar säga vad de tycker och tänker vilket jag tycker är kanon! Många har utvecklats så otroligt, men de lever med hunden varje dag och ser inte förändringen jag ser! Älskar det här jobbet!

 

Nu ska det pluggas! Som belöning får jag hämta ut mina påslakan på Ica sen   

Av Beatrice - 11 september 2015 19:51

 

 


Beställde precis hem två påslakan! Hur fina är dom inte? Kommer bli helt perfekt i mitt rum! När jag införskaffat mig min 160 säng så blir det svagt rosa lakan. Tills dess får jag jaga en svagt rosa pläd samt svagt rosa/bruna kuddar att ha bakom dessa kuddar!



Av Beatrice - 10 september 2015 22:15

Jag har insett idag att jag är lite för mån om att vara perfekt. Jag får dåligt samvete för allt. Pluggar jag får jag dåligt samvete för Otto. Är jag med Otto får jag dåligt samvete för att jag inte pluggar. - Jag vill vara som ett lexikon för mina klasskamrater och jag vill samtidigt vara världens bästa matte till min hund. Det går inte ihop. Eller gör det de? Jag trodde jag skulle få massa tid över till min ögonsten nu när jag pluggar - men jag känner mig bara bortkopplad. Huvudet är inte där. Jag drömmer om att gå i skogen och bara tänka på luften, fukten i backen och doften av skog. Men jag har inte lärt mig att mentalt koppla bort skolan och kunna slappna av. Jag känner mig jagad av skolböckerna och ser Ottos tristess när jag sitter och pluggar. Hur gör ni med hund som pluggar 100%? Jag skulle tacksamt ta emot alla tips! Otto får vara ute på landet när jag vet att jag ska läsa som en dåre, men han börjar fatta det nu och tycker inte alls det är roligt. Ändå ligger han vid min sida. Eller står på mig och ber att bli kliad. Eller kommer med en boll i munnen och ser mig djupt djupt in i ögonen...


 


Nu har jag tre kapitel ur en engelsk bok om antiken att läsa. Några artiklar, och två andra böcker som ska tas igenom tills på måndag. Inte nog med det så ska vi också skriva ett arbete ihop med någon tills nästa vecka. Glad att jag har all litteratur hemma - men så less på att jag måste slå upp varannat engelskt ord för att jag inte fattar deras uråldrande engelska. Till vecka 42 kommer det vara hektiskt. Då är det en tenta - och det känns som att jag kommer lägga krutet på den. Alla skriftliga inlämningar kan man kompletera efter hand, men en tenta har jag typ i januari på mig och i augusti igen. Vill inte gå en hel sommar igen med ångest över att man JOBBAR istället för att pluggar...



~Beatrice Pettersson~

  

Beatrice är 27 år och har kandidatexamen i retorik och kommunikativt ledarskap. 

 

Under 2013 utbildade hon sig till hundinstruktör hos Hundenshus Göteborg/Örebro. Hon tog examen i mars 2014 och är Diplomerad Hundinstruktör och driver nu Hundklimpen i Örebro där hon bland annat är utbildad domare i rallymix. Utöver Hundklimpen jobbar hon även i en djuraffär.

 

Kontakt: beatricepettersson@gmail.com

~Lilla Otto "Chandis Yoda"~

        

Chandis Yoda "Otto" är en Bostonterrier och föddes 2011-04-01 tillsammans med sina två syskon Chandis Yrhätta och Chandis Yoshi. Otto har haft en jobbig uppväxt med en hel del sjukdomar. Han har konstaterad allergi, men mot vad vet vi inte ännu men förmodligen laktos och ägg/kyckling. Otto åkte för 3 år sedan in akut med nervrycknigar som visade sig att vara på grund av förstorat hjärta och att klaffarna till hjärtat läckte, blåsljud på hjärtat, förstorad lever och vätska i lungor samt kring hjärtat. Vi har kämpat med en rygg diagnosiserad spondylos, vilket innebär att hans ryggkotor växer ihop (Går att läsa mer om det här)

 

Otto är 7 år och har varit med på valpkurs, grundkurs, rallylydnad, klickerkurs, utan ett ord, nosework, skvallerträning och inkallning! Han har provat på agility, blodspår, personspår och har gått på flera utställningar (resultat längre ned). Han hade tävlingsdebut i Rallylydnad 2013 med två poäng från godkänt. Efter alla sjukdomar och veterinärvistelser hoppas vi kunna tävla igen under 2018 bara vi lyckas tygla allergin, men först väntar en freestylekurs!

 

~Surround Cool Jazz "Svante"~

  

Surround Cool Jazz "Svante" är en petit basset griffon vendéen och föddes 2017-04-28 i Växsjö tillsammans med sina sju syskon Surround Crescendo, Surround Con Modo, Surround Con Amore, Surround Come Prima, Surround Carillion och Surround Calypso.

Svante kom hem till mina föräldrar på midsommarafton 2017! Han vet precis vad han vill och inte vill - vilket är otroligt charmigt! En riktigt härlig utmaning! 

Svante kommer förhoppningsvis kunna haka på mig på olika tävlingar i rallylydnad, utställning, rallymix och nosework framöver! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Besök gärna min företagssida 

www.hundklimpen.se      

~ Månadens inlägg: ~

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kategorier ♥~

~Arkiv ♥~

~Förra året detta datum:~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Kurser jag gått ♥~

Valpkurs: Färdig 2011

Grundkurs: Färdig 2012

Klickerkurs: Färdig 2012

Rallylydnad: Färdig 2012

Personspår: Provat på 2013

Skvallerträning/ink.: Färdig 2013

Tävl.förb.rally: Färdig 2013

Agility: Provat på 2015

Utan ett ord: Färdig 2015

Nosework: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2016

Läger Äger: Färdig 2017

Freestyle: Väntas 2018

 

Instruktörsutbidning: Färdig 2014  

Rallymixutbildning: Färdig 2017

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Prickigabandet! ♥~

  Klicka på bilden för att hjälpa vanvårdade och hemlösa hundar!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första utställningen ♥~

MyDog Göteborg:

Lördagen den 7/1-12: 4:e bästa juniorhane (Excellent)

 

Söndagen den 8/1-11: 3:dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia dag 1

Historia dag 2

Kritiker

~Andra utställningen ♥~

  

Wästmanlands kennelklubb Västerås:

Söndagen den 29/4-12: 2a bästa juniorhane (Very Good)

 

Historia

kritik

~Tredje utställningen ♥~

BostonShow Jönköping (off.):

Lördagen den 19/5-12: 3dje bästa juniorhane (Excellent)

 

Historia 

Kritik

~Fjärde utställningen ♥~

 

Stockholm hundmässa:

Söndagen den 16/12 -12 

Bästa unghunds hane (excellent) med CK samt 4:e bästa hane av Bostons.

 

Historia 

Kritik

~Femte utställningen ♥~

 

MyDog Göteborg:

Torsdagen den 3/1 -13 Bästa unghunds hane (excellent) med CK, reserv certifikat och reserv C.A.C.I.B samt 2:a bästa hane av Bostons.

 

Kritik

 

Fredagen den 4/1 -13 Bästa unghund. (Excellent)

 

Kritik 

~Sjätte utställningen ♥~

 

Askersund

2 placering. Excellent.

~Sjunde utställningen ♥~

Bostonshow Jönköping (Inoff):

Lördagen den 16/5-15: 2a bästa hane i öppenklass HP

samt 5e bästa hanhund   

 

Kritik

Historia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Första rallylydnadstävlingen ♥~

  

Kristinehamns BHK

20 april 2013

68p/100p

~Andra rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
29 augusti 2015

A: 26/100p

B: Disk/100p

Beskrivning från dagen

~Tredje rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK
30 augusti 2015

A: 65/100p

B: 30/100p

Beskrivning från dagen

~Fjärde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

4 mars

68/100p

Domarens val/hederspris

Beskrivning från dagen

 

~Femte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Lindesberg

2 april 2018

A) 60/100p (Otto)

    Disk (Svante)

B) 52p/100p

    Disk (Svante)

Beskrivning från dagen

~Sjätte rallylydnadstävlingen ♥~

 

Kungsörs HundArena

8 april 2018

Disk (Svante)

2/100p (Otto)

Beskrivning från dagen

~Sjunde rallylydnadstävlingen ♥~

 

Karlstad BK

28 april 2018 med Otto

A) 51/100

B) 86/100p 

Beskrivning från dagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Patella & Katarakt~

 

♥ Tidig katarakt; hereditärt fri 

 

♥ Chandis Yoda, patella, medialt grad 0! ♥

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Hundstallet.se ♥~

Vi har skänkt 7940kr, ge en gåva du med!  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Bilder tagna med:~

 

Samsung Galaxy S5 

 

Samsung Galaxy S III

HTC Wildfire

 

HTC Desire

Canon IXUS 130

Olympus E-520

Canon EOS 550D    


Ovido - Quiz & Flashcards